Neuroprzekaźniki i efekty sylwetkowe. Cz.2 – dopamina

dopamina i efekty na siłowni

Dobra kontrola motoryczna oraz odpowiedni nastrój są kluczowe nie tylko dla rozwoju proporcjonalnej i umięśnionej sylwetki, ale także jako pomoc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz faktycznej utracie tkanki tłuszczowej. 

Dopamina jest neurotransmiterem mózgu, który reguluje zachowanie, uwagę i uczenie się. Dopamina kontroluje ruch fizyczny, reakcję emocjonalną oraz nasze postrzeganie przyjemności i bólu. Cięższy niedobór dopaminy jest często związany z zaburzeniami ruchu, takimi jak choroba Parkinsona. Mniej znane jest to, że nawet niewielkie utrzymujące się niedobory dopaminy mogą mieć głęboki wpływ na motywację i nastrój.

Korzyści sylwetkowe przy prawidłowym poziomie dopaminy.

  • Największą korzyścią płynącą z dopaminy jest to, że jest potężnym wzmacniaczem hormonu wzrostu. Dokładny mechanizm działania dopaminy na hormon wzrosty jest nadal badany, jednak eksperci uważają, że robi to poprzez zwiększenie hormonu o nazwie GHRH, który działa poprzez zwiększenie wewnątrzkomórkowego stężenia wapnia w komórkach przysadki i  tym samym powoduje wydzielanie hormonu wzrostu.
  • U mężczyzn zwiększenie poziomu dopaminy zwiększa poziom testosteronu. Niski poziom dopaminy w neuroprzekaźniku może być wtórną przyczyną skutków ubocznych, często związanych z niskim poziomem testosteronu, takich jak utrata libido, zmiany snu, zmniejszenie mięśni i obniżona samoocena. Można wykonać badania krwi w celu oceny poziomu testosteronu, ale warto jest też ocenić laboratoryjnie poziom neurotransmiterów pacjenta, aby określić, czy występuje brak równowagi z dopaminą. Zrozumienie związku między tymi dwoma substancjami chemicznymi w organizmie jest bardzo ważne i powinno być poświęcone temu więcej uwagi. 
  • Dopamina jest prekursorem katecholamin, takich jak epinefryna i norepinefryna, a zatem odgrywa rolę w przyspieszeniu metabolizmu, sytości i tłumienia apetytu. Rozregulowanie dopaminy wiąże się ze zjawiskiem objadania się i wynikającej z tego otyłości. 
Jak zwiększyć poziom dopaminy?


Jak zadbać o prawidłowy poziom dopaminy?

  • Większe ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, takich jak surowe migdały, awokado, nasiona dyni i sezamu, w naturalny sposób podtrzymują podstawowy poziom dopaminy. 
  • Pokarmy bogate w niezbędne aminokwasy – banany podobne do tyrozyny i niektóre rodzaje ziaren – są niezbędne do prawidłowego poziomu dopaminy. 
  • Dostępna jest również dodatkowa tyrozyna w postaci kapsułek. Tyrozyna dostarcza cząsteczkę prekursora, która jest przekształcana w cząsteczkę “L-3,4-dihydroksy-fenyloalaniny” (znana również jako L-DOPA). Z kolei L-DOPA jest cząsteczką-prekursorem, który można przekształcić w ośrodkowym układzie nerwowym w dopaminę. 
  • Istnieje kilka substancji naturalnych, które podnoszą poziom dopaminy, są to: kofeina, fenyloalanina, winpocetyna, ginkgo biloba, kurkumina, l-teanina (zielona herbata) i teobromina. 
  • Z kolei w świecie farmakoterapii najczęstszym podejściem jest stosowanie lewodopy, syntetycznej wersji L-DOPA. Dodatkowo istnieją również tak zwane “inhibitory wychwytu zwrotnego dopaminy” (znane również jako DRI) . Jest to klasyfikacja leku, który blokuje wychwyt zwrotny synaptyczny dopaminy w ten sam sposób, w jaki SSRI blokują wychwyt zwrotny serotoniny. 

Podsumowanie.

Dopamina jak widzicie jest bardzo ważnym neuroprzekaźnikiem dla osób trenujących, które chcą robić progres w swoich dyscyplinach sportowych. Jednakże ma ona znaczenie również dla każdego zwykłego i nietrenującego człowieka.W przypadku niedoboru dopaminy możemy odczuwać: lęk, napięcie, spadek motywacji, utratę energii do życia, stany depresyjne, ciągłe zmęczenie. Jeśli zauważycie takie objawy przez dłuższy czas u siebie – to warto zgłosić się do specjalisty.

Ps. Kto przegapił część 1 o serotoninie to zapraszam:
http://www.albertkosmider.pl/2018/03/neuroprzekazniki-i-efekty-sylwetkowe.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *