Witaj serdecznie!
Myślisz, aby się wziąć za siebie, poprawić sylwetkę i stan zdrowia? Trafiłeś idealnie, ponieważ właśnie w tym mogę Ci pomóc. Trener personalny Warszawa - trener indywidualny, na którym możesz polegać! Gwarantuję rzetelne wsparcie z zakresu treningu i diety - pomogę Ci schudnąć, zbudować imponującą muskulaturę i poprawić stan zdrowia. Trener osobisty, którego szukasz to ważna sprawa, dlatego zachęcam byś przeczytał więcej na mój temat tutaj -> Dobry trener personalny Albert Kośmider. Zachęcam też do kontaktu - chętnie opowiem jak pracuję oraz wysłucham, jakiego wsparcia potrzebujesz.
Trener personalny Albert Kośmider

kom. 665 553 214
email. albert.kosmider@gmail.com
Zapraszam!

poniedziałek, 2 kwietnia 2018

Czy treningi oraz większa masa mięśniowa mogą podwyższać kreatyninę?

podwyższona kreatynina
źródło: flickr

Masz podwyższoną kreatyninę? Jeśli ćwiczysz intensywnie oraz masz większą masę mięśniową - to  być może nie masz czym się przejmować.


Kreatynina to produkt degradacji kreatyny, czyli substancji pełniącej rolę nośnika energii w mięśniach. Każdego dnia około 1-2% kreatyny przemienia się w kreatyninę, a ta z kolei poddana jest filtracji w nerkach i wydalana razem z moczem.

Norma stężenia kreatyniny we krwi mieści się w przedziale 0.6 - 1,3 mg.

Badanie stężenia kreatyniny służy przede wszystkim ocenie prawidłowej funkcji wydalania przez nerki. Podwyższona kreatynina w moczu może wskazywać na chorobę nerek.

Jednakże ...

Stężenie kreatyniny w surowicy zależy od płci, wieku i masy mięśniowej. Niestety większość norm laboratoryjnych nie uwzględnia masy mięśniowej oraz aktywności fizycznej. 

Dlatego należy tutaj przytoczyć pierwsze lepsze z brzegu badanie "Influence of Muscle Mass and Physical Activity on Serum and Urinary Creatinine and Serum Cystatin C"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2390952/

👉Wykazano, że grupy osób o umiarkowanej / intensywnej aktywności fizycznej prezentują znacznie wyższą średnią kreatyninę w surowicy w porównaniu z grupą o łagodnej aktywności lub siedzącej grupie i wyższym stężeniem kreatyniny w moczu niż ta ostatnia. 

👉Dodatkowo istotnie, na wydalanie kreatyniny ma również wpływ masa mięśniowa, ponieważ tworzenie się kreatyniny zachodzi prawie wyłącznie w mięśniu. Zdrowi mężczyźni i kobiety wydalają odpowiednio około 1,5 i 1,2 g / d kreatyniny; jednak wartości te można modyfikować w zależności od masy mięśniowej oraz diety. 

👉Żywność składa się z trzech różnych składników, które mogą zmienić wydalanie z moczem kreatyniny: (1) Białka zawierające argininę i glicynę, prekursory produkcji kreatyny i guanidooctanu; (2) sama kreatyna, która prowadzi do bezpośredniego zwiększenia "puli" kreatyny mięśniowej, zwiększając tym samym wydalanie kreatyniny z moczem; i (3) dietetyczną kreatyninę, która jest szybko wydalana, zaraz po wchłonięciu.

Podsumowanie.


Badanie to wykazało, że masa mięśniowa (ale również dieta i aktywność fizyczna) wpływa na stężenie kreatyniny w surowicy i moczu. Stąd oznaczenie cystatyny C może być stosowane alternatywnie do oznaczeń kreatyniny i może stanowić bardziej odpowiednią alternatywę dla oceny czynności nerek u zdrowych osób z większą masą mięśniową ale i potencjalnym łagodnym zaburzeniem czynności nerek.

Oczywiście w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości zachęcam do kontaktu z lekarzem. Powyższy artykuł ma jedynie charakter typowo informacyjny.

1 komentarz:

  1. Też miałem problemy z wynikami Kreatyniny podczas badań oczywiście pierwsze co internet podpowiedział to chore nerki. Robiłem dokładniejsze badania krwi i moczu pod kątem kondycji nerek i wszystko było raczej w normnie. Dopiero jeden mądry lekarz zapytał czy uprawiam sport i jak intensywnie. Okazało się, że osoby trenujące intensywnie mogą mieć niektóre wyniki poza normą jeśli chodzi o "normalnego" człowieka. Fajny wpis dodatkowo rozwiał moje wątpliwości :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.