niedziela, 15 października 2017

Suplement nie tylko "na mięśnie". Szerokie działanie zdrowotne glutaminy.

Glutamina i działanie zdrowotne

źródło: wwwgymjunkies.com

Każdy bywalec siłowni słyszał o suplemencie diety zwanym - glutaminą. Większość osób kojarzy go z działaniem budującym mięśnie, czy też typowo regeneracyjnym i antykatabolicznym. Wszystko fajnie, wszystko pięknie ale tak na prawdę suplement ten jest znacznie lepszy w innych obszarach działania.


Obszary, w których możesz sobie pomóc glutaminą:
  1. Suplement ten powinien być obowiązkowo stosowany u osób z nieszczelnymi jelitami (Więcej TU), ponieważ pomaga je odbudować oraz chroni przed dalszymi uszkodzeniami. 
  2. Wpływa na polepszenie odporności organizmu.
  3. Glutamina zmniejsza efekty toksyczne chemioterapii.
    Badanie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3385273
  4. Odgrywa znaczącą rolę w procesie trawienia oraz funkcjonowaniu mózgu.
    Badanie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3138440
    Badanie 2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22018046
  5. Zmniejsza ochotę na spożywanie cukru oraz alkoholu. Wyjątkowo nie będę tutaj profesjonalny, ale są doniesienia, iż spożycie 5 gramów glutaminy, gdy pojawi się ochota na słodkie pomaga. Sprawdźcie i dajcie znać.
    Badanie na szczurach odnośnie alkoholu: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9665311
  6. Poprawia metabolizm organizmu. 
    Badanie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8439654
  7. Polepsza ogólny stan zdrowia osób z Zespołem Jelita Drażliwego:
    Badania: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14583848
  8. U osób z cukrzycą typu 2 pomaga regulować poziom cukru we krwi:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19056578
  9. Przyspiesza wszelkie procesy gojenia się.
    Badanie: http://jn.nutrition.org/content/131/9/2543S.full
  10. Zwiększa ilość hormonu wzrostu - ten m.in odpowiada za niski poziom tkanki tłuszczowej, a zwiększony masy mięśniowej.
    Badanie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7733028
Suplementacja glutaminy
źródło: www.healthambition.com

Dawkowanie ukierunkowane na maksimum efektów pro-zdrowotnych wg Steven Wright.


Sensownym protokołem jest stopniowe zwiększanie spożycia glutaminy do max 20 - 40 gramów (źródło: https://scdlifestyle.com/2015/09/l-glutamine-7-dos-and-donts). W praktyce wygląda to tak:

Dzień 1 - 2 x 2.5g (rano i popołudniu) z jedzeniem
Dzień 2 - 2 x 2.5g
(rano i popołudniu) z jedzeniem Dzień 3 - 2 x 5 g (rano i popołudniu) z jedzeniem
Dzień 4 - 2 x 5 g (rano i popołudniu) z jedzeniem Dzień 5 - 2 x 7,5g (rano i popołudniu) z jedzeniem Dzień 6 - 2 x 7,5g (rano i popołudniu) z jedzeniem Dzień 7 - 2 x 10g (rano i popołudniu) z jedzeniem Dzień 8 - 2 x 10 g (rano i popołudniu) z jedzeniem Dzień 9 - 2 x 12.5g (rano i popołudniu) z jedzeniem
Dzień 10 - 2 x 12,5 g (rano i popołudniu) z jedzeniem Dzień 11 - 2 x 15g (rano i popołudniu) z jedzeniem
Dzień 12 - 2 x 15g (rano i popołudniu) z jedzeniem
Dzień 13 - 2 x 20 g (rano i popołudniu) z jedzeniem
Dzień 14 - 2 x 20 g (rano i popołudniu) z jedzeniem

Dawka 40 g dziennie glutaminy to optymalny max, gdzie badania oraz większość ludzi zgłasza naprawdę dobre wyniki. Suplement powinno spożywać się w końcówce posiłku. Nadmiar glutaminy rzadko jest źle tolerowany przez organizm. Jednak przy długiej suplementacji należy poprawić szlak metylacji i zastosować witaminy z grupy B, szczególnie B12.
Jeśli wystąpią jakiekolwiek negatywne reakcje (np. biegunka, bóle głowy), należy przerwać uzupełnianie lub zmniejszyć dawkę glutaminy.

Podsumowanie.


Glutamina to suplement o szerokim spektrum działania, ale nie  jest panaceum na wszelkie dolegliwości. W praktyce w wielu schorzeniach powinien być jedynie uzupełnieniem leczenia. 

W sklepie muscle zone zakupicie go w dobrej cenie: http://www.muscle-zone.pl/aminokwasy/glutamina/glutamina-czysta
Przy zamówieniu wpisując w pole rabat kod: ALBKOS dostaniecie 5% zniżki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.