wtorek, 13 grudnia 2016

Niedobór żelaza u biegaczy, a zjawisko Foot Strike Hemolysis

Biegacze i Foot Strike Hemolysis

Dzisiejszy temat jest o tyle istotny, ponieważ stosunkowo błahe czynności mogą powodować niedobory żelaza. Szczególnie zagrożoną grupą są biegacze długodystansowi, którzy często doprowadzają się do utajonej anemii. 


Sam niedobór żelaza oraz anemia u biegaczy stanowi powszechny problem, który jest badany od kilkudziesięciu lat. Przykładowo badanie z 1981 roku obejmujące 113 biegaczy wykazało, iż 63 osoby posiadają niedobór żelaza, a 23 osoby posiadała utajoną anemię. Link do badania: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7234508

czerwone krwinki

Objawy niedoboru żelaza.


Gdy brakuje organizmowi żelaza - stan zdrowia zaczyna znacząco pogarszać się, a wyniki sportowe powoli spadać w dół. Pojawia się wiele negatywnych objawów, które świadczą o problemie.

Wymieniając może to być:
  • apatia;
  • ciągłe zmęczenie;
  • blada, sucha, szorstka cera; 
  • łamiące się włosy, rozdwojone końcówki; 
  • kruche paznokcie;
  • ból i pieczenie gardła, jamy ustnej oraz języka;
  • zajady w kącikach ust;
  • bóle głowy;
  • obniżenie koncentracji, sprawności myślenia;
  • zawroty głowy; 
  • duszność podczas wysiłku;
  • przyspieszenie pracy serca oraz oddechu;
  • skłonność do siniaków;
  • krwawienia z nosa. 

przyczyny niedoborów

Przyczyny niedoborów żelaza u biegaczy (ale nie tylko).


Pierwszą przyczyną może być oczywiście źle dobrana, niedoborowa dieta, która nie zawiera odpowiedniej podaży wyżej wspomnianego pierwiastka. Szczególnie mogą być tutaj narażeni wegetarianie, a jeszcze bardziej wegetarianie, którzy są biegaczami długodystansowymi. Oczywiście osoby odchudzające się i będące na "dietach cud" muszą również liczyć się ze wskazanym niedoborem. Kolejna grupa to kobiety w wieku reprodukcyjnym - miesiączki powodują utratę tego pierwiastka.
Następne utraty żelaza są typowo sportowe np. krwawienia z przewodu pokarmowego wynikające z dość intensywnych ćwiczeń, czy samo zjawisko pocenia się. Należy zaznaczyć, iż w każdej kropli potu znajduje się niewielka ilość żelaza, ale u sportowców wytrzymałościowych może to być istotna droga jego utraty.

Foot strike biegacze

Foot Strike Hemolysis - jedna z ważniejszych przyczyn niedoborów żelaza u biegaczy.



To kolejne bardzo istotne zjawisk, które może powodować niedobór danego składnika mineralnego. Otóż podczas biegu często dochodzi do silnego uderzania stopą o podłoże. Dodatkowo twarda powierzchnia oraz źle dobrane buty powodują niszczenie czerwonych krwinek w naczyniach krwionośnych stóp i utratę żelaza. Dlatego w tym momencie bardzo istotna staje się: technika biegu, odpowiednie podłoże do biegu, rodzaj butów i intensywność treningów. Jeśli więc zarzynamy się codziennie biegając po asfalcie i w kiepskich butach - to możemy liczyć się z Foot Strike Hemolysis. Przykładowe badanie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3970055


dieta na niedobory żelaza


Odżywiaj się odpowiednio, aby działać prewencyjnie.


Skup się na produktach bogatych w żelazo. Dlatego jedz: czerwone mięso, wieprzowinę, ryby, szpinak, soczewicę, ciecierzycę, fasolę, pietruszkę, pestki dyni, orzech, kakao, rodzynki. Należy pamiętać, iż witamina C polepsza wchłanianie żelaza. Nie zapomnij więc o: owocach cytrusowych, pomidorach, kapuście, jarmużu, paprykach, czy brukselkach. Starajmy się nie przesadzać z herbatą oraz kawą – zawierają taniny hamujące wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego. Jeśli zakupisz preparat zawierający żelazo to nie przekraj dawki 15 mg / dzień. Jednakże najlepiej skonsultuj swoje niedobory z lekarzem - z pewnością zaleci odpowiednią suplementację ew farmakologię. 

Podsumowanie.


Jak zauważyliście temat jest dość istotny. Dlatego prewencja dietetyczna oraz systematyczne badania krwi stanowią panaceum dla wyżej wymienionego problemu. Jedzcie mądrze oraz kontrolujcie swój stan zdrowia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.