poniedziałek, 24 października 2016

Siarkowanie owoców - zwiększa atrakcyjność produktu kosztem zdrowia?

Siarkowanie owoców

Producenci od wieków starają się dbać o upodobania klienta. Dlatego serwują nam atrakcyjne wizualnie produkty końcowe. Przecież każdy z nas woli nosić ładne wizualnie, czyste ubrania, jeździć samochodami bez pogniecionej karoserii, czy jeść owoce o kuszącym wyglądzie, bez dziur, w których mieszkają robaki. 

Jeśli chodzi o żywność to pewną substancją, która konserwuje, a zarazem poprawia wygląd sprzedawanych produktów takich jak suszone owoce, bakalie - jest dwutlenek siarki.

O dwutlenku siarki słów kilka.


Dwutlenek siarki według wikipedii jest trujący dla zwierząt i szkodliwy dla roślin. Ma własności bakteriobójcze i pleśniobójcze. Stanowi produkt uboczny spalania paliw kopalnych, co dodatkowo przyczynia się do zanieczyszczenia atmosfery. 

Powszechnie jest stosowany jako konserwant (E220) do win, suszonych owoców, czy bakalii, przetworzonych ziemniaków, soków owocowych. Dopuszczalne dzienne spożycie dla ludzi wynosi 0,7 mg/kilogram masy ciała. Niestety u osób nadwrażliwych nawet mniejsza dawka może powodować określone reakcje organizmu. 

dwutlenek siarki i wpływ na zdrowie

Dwutlenek siarki - wpływ na żywność oraz zdrowie organizmu.


E220 może wywoływać następujące konsekwencje w organizmie:
  • nudności;
  • ból głowy;
  • u chorych na astmę wywołać tzw. astmę siarczanową;
  • nadmiar może powodować zapalenie oskrzeli;
  • stosunkowo niedawno został umieszczony na liście składników alergizujących, opublikowanej przez Brytyjski Urząd Standardów Żywności.

E220 ma wpływ na związki dostarczane z pożywieniem:
  • niszczy witaminę A (ta uczestniczy w procesie widzenia, wzmacnia układ odpornościowy, dba o wygląd skóry, włosów i paznokci);
  • niszczy witaminę B1 (uczestniczy w procesie spalania tłuszczów, wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego oraz produkcję choliny, która odpowiada z nastrój);
  • niszczy witaminę B12 (witamina ta odpowiada za samopoczucie, odporność na stres oraz za prawidłowe funkcjonowanie mózgu);
  • blokuje przyswajanie witaminy B9, czyli kwasu foliowego (witamina ta odpowiada za przebieg procesów metabolicznych, jest niezbędna do prawidłowego rozwoju systemu nerwowego płodu).
     
zdrowie i żywność

Jeśli zależy nam na zdrowiu - to najlepiej jest unikać produktów siarkowanych.


Dla przykładu niesiarkowane owoce mają inną barwę niż te z siarką. Najlepszym przykładem są morele. Siarkowane są jaskrawopomarańczowe, pięknie wyglądają, niestety kiepsko smakują. Niesiarkowane morele są koloru brązowego, jednakże charakteryzują się słodyczą i zupełnie innym aromatem.

Jeśli kupujemy produkt w opakowaniu - to obowiązkowo 
czytajmy  skład. Produkt konserwowany dwutlenkiem siarki może być określany również mianem: E220, E-220, zawiera siarczyny / siarczany, zawiera bezwodnik kwasu siarkawego. 

Podsumowanie.


"Nie oceniaj książki po okładce" - to stwierdzenie najbardziej adekwatne w tym końcowym fragmencie artykułu. Bądźcie czujni i bystrzy, a wiele negatywnych produktów ominie Wasze , delikatne podniebienie.

2 komentarze:

  1. Ja to już mam wrażenie, że w ogóle się nie zwraca uwagi na nasze zdrowie i pakuje we wszystkie produkty, co popadnie ;)

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.