Zielona herbata i odchudzanie.

zielona herbata i odchudzanie

Ostatnio poruszyłem kwestię L-karnityny. Dziś chciałbym omówić bardzo krótko wpływ zielonej herbaty na efekty odchudzania. Stanowi ona de facto jeden z kolejnych środków mających za zadanie spalić nadmiar tkanki tłuszczowej. Jakie jest jej faktyczne działanie? Wskaże to dzisiejszy artykuł poparty badaniami.


Na wstępie należy wskazać, iż za efekty zielonej herbaty przyjmuje się substancje zwane katechinami należącymi do grupy polifenoli oraz pewna zawartość kofeiny.


Badanie 1.
“Green tea for weight loss and weight maintenance in overweight or obese adults.”

Autorzy na podstawie badania ponad tysiąca osób doszli do wniosku, iż preparaty z zielonej herbaty wywołują niewielkie, zmniejszenie masy ciała u osób dorosłych z nadwagą lub otyłych. Utrata masy ciała była na tyle niewielka, iż nie została uznana za klinicznie istotną. 

Badanie 2
“Green tea beverages enriched with catechins with a galloyl moiety reduce body fat in moderately obese adults: a randomized double-blind placebo-controlled trial.”

126 otyłych pacjentów  przydzielono losowo do grupy otrzymującej napoje z zielonej herbaty bez katechin (placebo), lub grupie otrzymującej napoje z zielonej herbaty o niskiej lub wysokiej zawartości katechin. Obie grupy: niskich i wysokich dawek wykazywały znaczne zmniejszenie obszarów trzewnych i podskórnej tkanki tłuszczowej w porównaniu z grupą placebo w ciągu 12 tygodni.

Badanie 3
“A green tea extract high in catechins reduces body fat and cardiovascular risks in humans”

Badacze sugerują, że spożycie ekstraktu zielonej herbaty bogatego w katechiny doprowadza do zmniejszenia tkanki tłuszczowej, ciśnienia krwi oraz cholesterolu LDL. Sugeruje, to że spożywanie takiego ekstraktu przyczynia się do zmniejszenia ryzyka otyłości oraz chorób układu krążenia.

Badanie 4
“Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans.”

Autorzy wskazali, iż zielona herbata ma właściwości termogeniczne i promuje utlenianie tłuszczów co można wytłumaczyć zawartością kofeiny. Ekstrakt z zielonej herbaty może, więc odgrywać rolę w kontrolowaniu składu ciała.

Badanie 5.

“Long-term green tea extract supplementation does not affect fat absorption, resting energy expenditure, and body composition in adults.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25740906

Tutaj autorzy uznali, iż długoterminowa suplementacja zieloną herbatą nie wpłynęła na skład ciała.

Podsumowanie.


Jak widzicie zielona herbata jest środkiem, którego działanie jest niejasne. Wielu różnych naukowców przedstawia sprzeczne badania co do faktycznego działania w stosunku do tkanki tłuszczowej. Jednakże z reguły znajdziemy więcej takich, które wykazują pewien pozytywny efekt zielonej herbaty. Może to sugerować, iż czasami warto jest dołączyć ją do naszego planu redukcyjnego. Tym bardziej, że posiada szereg właściwości prozdrowotnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 komentarze “Zielona herbata i odchudzanie.”