czwartek, 5 listopada 2015

L-karnityna legendarny środek na odchudzanie, czy też jedynie świetny produkt marketingowy na dużą skalę?

l-karnityna i odchudzanie

Jednym z najbardziej popularnych suplementów na odchudzanie jest L-karnityna będąca chemicznym związkiem organicznym. Jej zadaniem jest transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie są poddawane procesowi utleniania, a następnie powstaje z nich energia. Mechanizm jest na tyle prosty, że wiele środowisk uznało, że dodatkowe porcje l-karnityny sprawdzą się w walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej. 




Co mówią źródła naukowe na temat L-karnityny i jej działania odchudzającego?



Źródło 1.

"L-Carnitine supplementation combined with aerobic training does not promote weight loss in moderately obese women."

Przebadano 36 umiarkowanie otyłych kobiet przed menopauzą. Podzielono je losowo na 2 grupy i poddano 8 tygodniowym testom. Jednej grupie podawano 2 gramy l-karnityny dwa razy na dobę. Drugiej grupie podawano laktozę. Obie grupy wykonywały trening polegający na chodzie przez 30 min (60-70% tętna maksymalnego) 4 razy w tygodniu.
U pacjentek, które ukończyły badanie nie stwierdzono zmian w średniej całkowitej masie ciała, masie tłuszczu, czy wykorzystania lipidów. Dodatkowo nie wykazano żadnych istotnych różnic pomiędzy grupą stosującą l-karnitynę, a tą z laktozą. Pięć kobiet z grupy l-karnitynowej doświadczyło nudności i biegunek, a tym samym nie ukończyło badania.

Źródło 2.

"L-carnitine supplementation does not promote weight loss in ovariectomized rats despite endurance exercise."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15929637

Przez 5 tygodni suplementowano L-karnityną samice szczurów po usunięciu jajników. Dodatkowo zastosowano trening wytrzymałościowy. Końcowe wnioski są takie, iż suplementacja karnityną nie wpłyneła masę ciała oraz poziom tkanki tłuszczowej u dorosłych samic szczurów.

Źródło 3.

"Dietary fat intake, supplements, and weight loss."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11187927

Cyt:
"Wiele suplementów rzekomo zwiększa utlenianie tłuszczów, zwiększyć tempo przemiany materii, czy hamuje lipogenezę w wątrobie (...) Do tej pory, jest bardzo mało lub nie ma dowodów potwierdzających, że karnityna wspomaga utratę wagi u ludzi. (...)"

Źródło 4.

"Wspólne Stanowisko Centralnego Ośrodka Medycyny Sportowej i Komisji Medycznej Polskiego Komitetu Olimpijskiego: Stosowanie suplementów diety i żywności funkcjonalnej w sporcie. Rekomendacje dla polskich związków sportowych”

W dokumencie przedstawiono podział na 3 grupy suplementów. Najistotniejsza jest dla nas grupa trzecia, w dokumencie nazwana grupą C. Przedstawia ona suplementy, gdzie brak jest rzetelnych badań naukowych, potwierdzających ich korzystny wpływ na zdolność do wysiłku fizycznego. Dla niektórych substancji wykazano działania uboczne lub toksyczne. W grupie tej znalazła się l-karnityna.

Podsumowanie. 


Wiele suplementów na rynku to głównie żyła złota dla producentów. Część badań jest przeprowadza przez same koncerny, które je wytwarzają, co wpływa, na to iż wynik badania jest de facto przesądzony. Inne pozytywne efekty to bardzo często placebo i osobiste stwierdzenia "na mnie zadziało to z pewnością działa". Akurat należę do osób ceniących naukowe fakty i racjonalizm. Lubię rzeczowe argumenty. Dlatego jeśli macie badania na temat pozytywnego działania l-karnityny na tkankę tłuszczową to śmiało je zamieszczajcie w komentarzach. 

1 komentarz:

  1. Miałam okazję stosować kiedyś l-karnitynę i powiem szczerze schudłam, ale miał to być tylko "wspomagacz" do diety i treningu. Ostatni, jak widać, wiele badań obaliło jej "cudowne" działanie

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.