LISS vs HIIT. Korzyści oraz wady.

Don Bosco

Podstawą dobrego samopoczucia i proporcjonalnego wyglądu stanowi żywienie oraz odpowiednia aktywność fizyczna. Istnieje spora grupa osób, która potrafi uzyskać satysfakcjonujący wygląd jedynie żywieniem oraz treningiem siłowym. Inni z kolei dodatkowo próbują przyspieszyć efekty poprzez wprowadzanie aerobów (LISS) lub interwałów (HIIT). W związku z tym chciałbym poruszyć wymienione na końcu aktywności fizyczne w obrębie zalet i wad.


ZALETY 
– są odpowiednie dla osób początkujących, 
– nie przeciążają zbytnio układu sercowo-naczyniowego,
– idealne w okresie rekonwalescencji,
– dobre w okresach regeneracji po intensywnych okresach treningowych,
– korzystne do redukcji stresu,
– idealne dla osób starszych i otyłych.
WADY:
– dla większości osób są nudne,
– następuje szybka adaptacja do treningu,
– praca jedynie w pułapie tlenowym,
– są bardziej kataboliczne dla mięśni niż HIT.
ZALETY: 
– oszczędzają czas,
– znacząco wzmacniają serce oraz płuca,
– stymulują najwięcej włókien mięśniowych,
– u osób zdrowych i nie otyłych zmniejszają ryzyko chorób serca,
– budują siłę funkcjonalną,
– są mniej kataboliczne dla mięśni niż LISS,
– poprawiają wydolność tlenową oraz beztlenową,
– palą najwięcej tłuszczu, ponieważ podnoszą metabolizm, aż na 24 godziny,
– są mniej nudne od aerobów,
WADY:
– z reguły bardziej narażają na kontuzję niż aeroby,
– nie jest odpowiedni dla osób bez formy, z nadwagą, otyłością, chorobami sercowo-naczyniowymi,  nadciśnieniem oraz z problemami ortopedycznymi.

Podsumowanie.

HIIT z reguły jest najlepszą opcją dla osób zdrowych, z dobrą kondycją oraz bez nadmiaru kilogramów. Jednakże nawet takie osoby odniosą jeszcze większe korzyści umiejętnie łącząc HIIT z LISS. Wynika to z tego, iż nadmiar interwałów, może przeciążyć organizm. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 komentarzy “LISS vs HIIT. Korzyści oraz wady.”