poniedziałek, 24 sierpnia 2015

Czy jestem za stary na trening siłowy?

Sam Bryant, wiek to tylko numer

Bynajmniej temat artykułu nie tyczy się mojej osoby, a tyczy się wszystkich tych osób, które widza w sobie egzemplarze wyjątkowo stare. Egzemplarze, które w ich mniemaniu nie nadają się już na trening siłowy.


Trening siłowy to sport do końca życia.


Na wstępie należy stanowczo zaznaczyć, iż aktywność ta stanowi jedną z niewielu, gdzie mimo upływu lat możemy ciągle uzyskiwać postęp. Należy jedynie przestrzegać pewnych zasad i trzymać w ryzach nasze cechy biologiczne, które wraz z wiekiem ulegają pewnym zmianom. W takim też wypadku wiek będzie stanowił jedynie liczbę, a nie dogmat skazujący na porażkę.

Trening, a wiek.


Abyśmy mogli cieszyć się świetną formą, samopoczuciem oraz zdrowiem - to warto abyśmy poznali kilka istotnych aspektów związanym ze starzeniem się organizmu. Dlatego też skrótowo nakreślę najistotniejsze kwestie.

Po 30 roku życia praktycznie nie następuje znaczący zanik włókien szybko-kurczliwych oraz spadek stężenia testosteronu u mężczyzn, co oznacza, iż rozbudowa mięśni przychodzi stosunkowo łatwo. Trening siłowy u obu płci pozwoli zachować odpowiednie tempo przemiany materii, gęstość gości, siłę mięśni oraz ścięgien. Możemy na spokojnie operować dużymi ciężarami i ćwiczyć bardzo intensywnie. Należy jednak zaznaczyć, iż po 30 roku życia nasza regeneracja ulega już pogorszeniu. W związku z tym warto zacząć wspomagać się masażami, wizytami w ośrodkach odnowy biologicznej, skupić się na wysoko doborowym jedzeniu oraz nie zarywać nocy, czy spać po kilka godzin. Być może nawet podczas sesji treningowej będziemy potrzebowali dodatkowych kilku minut ekstra odpoczynku.

Po 40 roku życia nasza ruchomość w stawach ulega pewnym ograniczeniom. Dlatego należy pamiętać o odpowiednim rozciąganiu oraz rozgrzewaniu stawów i mięśni. W tym wieku należy rzetelnie obserwować reakcje swojego organizmu, który staje się bardziej podatny na kontuzje. Jednakże nie oznacza to, iż nie możemy bić nadal swoich rekordów siłowych. Musimy tylko pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce oraz podejściu z głową do rozplanowania sesji treningowych oraz okresów regeneracyjnych. W danej grupie wiekowej dodatkowo warto wspomóc się w miarę możliwości dodatkowymi drzemkami w ciągu dnia oraz zadbać o minimum 8 g snu w ciągu nocy. Trzeba też wspomnieć, iż po 40-stce możemy już mieć o kilkanaście procent mniej testosteronu niż 10 - 20 lat wcześniej. W związku z tym jedzenie, trening siłowy, mała ilość stresu oraz regeneracja stanowią istotne czynniki dla naszej formy i zdrowia.

Powyżej 50 roku życia powinniśmy skupić się na typowych aspektach prozdrowotnych treningu siłowego i myśleć przyszłościowo. Wszelkie forsowania nie przyniosą żadnych korzyści. W tym wieku u
bytek masy mięśniowej przyspiesza do 10% na dekadę. Między 50. a 70. rokiem tracimy około 30% siły mięśni.  Dlatego też wskazany będzie niezbyt intensywny trening siłowy zaplanowany w sposób misterny. W tym miejscu szczególnie korzystne mogą okazać się maszyny do ćwiczeń izolowanych.


Na koniec motywacja od prawdziwych motywatorów, dla których wiek to jedynie liczba!


57 letni George Hood i 5 godzinny plank (deska)!
LINK

Super sprawny 80 latek!
LINK

91 letnia babcia trenująca siłowo!
LINK

Nasz Polak 65 letni Waldemar Nol - legenda kulturystyki!
LINK

70 letni kulturysta!
LINK

77 letnia Pani trenująca siłowo!
LINK

Andreas Cahling 62 letni kulturysta!
LINK do fanpage

Sam Bryant 70 letni kulturysta!
LINK


A WY NADAL CZUJECIE SIĘ ZA STARZY NA TRENING SIŁOWY?

3 komentarze:

  1. Dokładnie! Wiek to tylko liczba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wydaje mi się, że wszystko robione z głową i umiarem jest dla ludzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nikt nie jest za stary na trening siłowy. Oczywiście trzeba mierzyć siły na zamiary. Jeśli ktoś przez pół życia nie trenował to musi powoli wdrażać się w treningi. Zrzuć Brzuch

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.