Dlaczego śniadanie jest tak istotnym posiłkiem podczas odchudzania?

Śniadanie - istotny posiłek

Dawno, dawno temu poruszałem korzyści dotyczące spożywania śniadań. Dzisiaj chciałbym w sposób szczególny odnieść się do etapu odchudzania i powiązać go ze wspomnianym posiłkiem. Artykuł będzie poparty badaniami medycznymi / naukowymi.

Otóż jedzenie śniadania ma niebywałe znaczenie w osiąganiu dobrych i szybkich rezultatów sylwetkowych. Dlatego poniżej przedstawiam Wam kilka istotnych faktów.

Badanie 1 “długotrwała utrata wagi, a śniadania na podstawie Krajowego Rejestru Kontroli Wagi (NWCR)” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11836452


Badanie przekrojowe, w którym 2959 zbadano pacjentów z NWCR pod względem ich bieżącej konsumpcji śniadania. Duży odsetek osób NWCR (2313 lub 78%) spożywało śniadanie każdego dnia tygodnia. Tylko 114 osób (4%) odnotowało, iże nigdy nie je śniadania. W obu grupach nie było różnicy w omawianym spożyciu energii. 

Wyniki badania.
Osoby jedzące śniadania okazały się być bardziej aktywne w ciągu dnia, co może mieć wpływ na efekty odchudzania. 

Badanie 2 “Rola śniadania w leczeniu otyłości: randomizowane badanie kliniczne.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1550038

52 umiarkowanie otyłe dorosłe kobiety podzielono według ich podstawowych nawyków jedzenia śniadań i losowo przydzielono do programu odchudzania. Grupa bez śniadania jadła dwa posiłki dziennie, a grupa śniadaniowa jadła trzy posiłki dziennie. Zawartość energii w obu grupach odchudzających była identyczna.

Wyniki badania:
Po 12 tygodniowym programie odchudzania zjadacze śniadań stracili 8,9 kg, a Ci bez śniadań jedynie 6,2 kg. Analizy danych behawioralnych sugerują, że jedzenie śniadania pomaga zmniejszyć poziom tkanki tłuszczowej oraz zminimalizować impulsywne podjadania i dlatego może być ważną częścią programu redukcji masy ciała.

Badanie 3 opublikowane na łamach pisma „Nutrition Journal”
http://nauka.newsweek.pl/zawartosc-bialka-w-pokarmie-wplywa-na-uczucie-glodu-newsweek-pl,artykuly,350802,1.html

Oraz bardzo podobne badanie:

“A randomized crossover, pilot study examining the effects of a normal protein vs. high protein breakfast on food cravings and reward signals in overweight/obese “breakfast skipping”, late-adolescent girls”
http://www.nutritionj.com/content/13/1/80

W badaniu naukowym wykonanym pod kierunkiem prof. Heather J. Leidy z Missouri University w Columbia (USA), udział wzięło 16 młodych kobiet w wieku 13-20 lat, z nadwagą albo otyłością, bez schorzeń metabolicznych, neurologicznych i zaburzeń odżywiania (jak anoreksja lub bulimia). Wszystkie nie jadały śniadania. 

Kobiety podzielono na trzy grupy: pierwsza miała dalej nie jadać śniadań, druga – codziennie, w godzinach 7.00-9.30 jeść śniadanie o standardowej zawartości białka. Trzecia grupa z kolei miała jeść śniadanie wysokobiałkowe. Posiłki były dostarczane przez naukowców. Następnie siódmego dnia, po 4 godzinach od spożycia śniadania (lub jego opiszczenia) w laboratorium wielokrotnie oceniano poczucie sytości dziewcząt oraz ich zachcianki do słonego i słodkiego. Od wszystkich kobiet pobierano krew aby zbadać poziomu kwasu homowanilinowego – głównego metabolitu dopaminy. 

Wyniki badania:
Dziewczęta jedzące śniadania, miały znacznie mniejsze łaknienie na rzeczy słodkie, słone i tłuste. Co istotne śniadanie bogate w białko szczególnie obniżyło chęć na produkty słone i wysoko-tłuszczowe. W związku z tym najlepsze efekty dawały śniadania wysokobiałkowe, które dodatkowo szczególnie podnosiły poziom metabolitu dopaminy we krwi i w rezultacie zmniejsza łaknienie na pokarmy kaloryczne i ubogie w składniki odżywcze. 

Podsumowanie

Jak widzimy z powyższych badań – śniadanie warto spożywać, a szczególnie takie z odpowiednią zawartością białka. Dzięki takim nawykom z pewnością osiągniemy szybsze rezultaty sylwetkowe, a w dodatku zmniejszymy swoje negatywne zachcianki żywieniowe oraz podwyższymy poziom dopaminy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

18 komentarzy “Dlaczego śniadanie jest tak istotnym posiłkiem podczas odchudzania?”