środa, 24 grudnia 2014

Fakty i mity na temat syropu glukozowo-fruktozowego

syrop glukozowo-fruktozowy

Wielu z Was na pewno słyszało sporo ciekawych informacji na temat syropu glukozowo-fruktozowego. Większość z nich przedstawia daną substancję słodzącą w świetle nad wyraz negatywnym. Dzisiaj powiem Wam jak jest na prawdę. Jednakże w dalszym stopniu nie ukażę Wam żadnych korzyści z jego stosowania.


Najważniejszą istotną kwestią jest to że cukier jak i syrop glukozowo-fruktozowy to bardzo podobne "zło". Również badania przeprowadzone przez American Medical Association oraz wiele innych organizacji, wykazują że "wydaje się mało prawdopodobne, że syrop glukozowo-fruktozowy przyczynia się do otyłości lub innych problemów zdrowotnych bardziej niż sacharoza". Ogólnie najprostszą metodą umocnienia tej tezy jest ukazanie budowy obu substancji słodzących.
glukoza, fruktoza, sacharoza
Otóż zwykły cukier spożywczy, czyli sacharoza zbudowana jest z glukozy i fruktozy w stosunku 50 do 50. Z kolei syrop glukozowo-fruktozowy w stosunku 42:52 lub 45:52 (+ % niedużej ilość innych cukrów). Tutaj powstaje pewien mit, ponieważ przyjęło się mówić, iż syrop jest znacznie słodszy od cukru (z racji iż fruktoza jest słodsza od glukozy). Owszem jest słodszy ale góra o te kilka %, co stanowi wartość dla większości osób niezauważalną. Tutaj należy również wspomnieć, iż daną "słodycz" na opakowaniach możecie odkryć pod nazwą izoglukoza!

Polityka Unii Europejskiej narzuca na gospodarkę ogranicznik produkcji  syropu glukozowo-fruktozowego do około 5% całkowitej produkcji cukru. To wskazuje na drugi mały mit, ponieważ owszem syrop konkuruje z cukrem o określone miejsce w gospodarce ale jego udział jest stosunkowo niewielki.

Kolejny mit - syrop glukozowo-fruktozowy nie powoduje większego wpływu na ośrodek głodu niż cukier stołowy.
W badaniu przeprowadzonym na 30 kobietach z prawidłowym BMI (świetny wpis http://drogadosiebie.pl/zdrowie/kalkulator-bmi/ )porównywano bezpośredni wpływ na stężenie hormonów regulujących masę ciała oraz apetyt (insuliny, leptyny, greliny) w wyniku spożycia syropu glukozowo – fruktozowego oraz sacharozy. Badanie nie wykazało istotnych różnic w poziomie glukozy, insuliny, leptyny, greliny oraz apetytu w ciągu dnia na skutek spożycia obu substancji słodzących.

Czy powyższe fakty powodują, iż syrop glukozowo-fruktozowy jest bezpieczny?


Oczywiście, że nie! Otóż nadmierne spożycie cukrów prostych takich jak glukoza - może być dla nas szczególnie niebezpieczne i powodować szereg problemów zdrowotnych. Bardzo podobnie jest z samą fruktozą, która mimo posiadania niskiego indeksu glikemicznego posiada odmienny metabolizm w stosunku do innych węglowodanów, a bezpieczna dawka dzienna to max 50 gramów. Fruktoza spożywana w nadmiarze może szkodzić o czym pisałem w tym miejscu: http://www.albertkosmider.pl/2014/08/fruktoza-po-treningu.html oraz pisał autor w ostatniej pozycji źródeł na końcu artykułu.



Jedyne fakty, które mogą powodować, iż syrop jest gorszy niż cukier stołowy.


Otóż sensowną argumentacją, że syrop glukozowo-fruktozowy może być gorszy od cukru stołowego jest to, że do jego produkcji używa się kwasu solnego, co powoduje możliwość pojawienia się rtęci nieorganicznej. Badania wykazały, że z 20 próbek pobranych od trzech różnych producentów syropu glukozowo-fruktozowego, 8 próbek zawierała poziom rtęci w zakresie od 0,065 do 0,570 ug ug rtęci / g. Próbki syropu, które nie zawierały rtęci były najprawdopodobniej wytwarzane za pomocą ługu sodowego,

Drugi istotny argument, to taki, że wymieniony środek słodzący początkowo był otrzymywany ze skrobi ziemniaczanej. Dzisiaj w większości wytwarzany jest z kukurydzy, co może powodować ryzyko, że pochodzi ona z upraw modyfikowanych genetycznie.



Podsumowanie


W mej ocenie aby cieszyć się wieloletnim zdrowiem oraz fajną sylwetką powinniśmy unikać w nadmiarze wszelkich "słodkich węglowodanów", czyli np. glukozy, cukru stołowego (sacharozy), syropu glukozowo-fruktozowego oraz fruktozy. Pomijam też w tym miejscu kwestię sztucznych substancji słodzących, o których można by pisać epopeje.

Źródła:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sacharoza
http://www.eufic.org/page/pl/page/FAQ/faqid/glucose-fructose-syrup/
http://drhyman.com/blog/2011/05/13/5-reasons-high-fructose-corn-syrup-will-kill-you/#close
http://en.wikipedia.org/wiki/High_fructose_corn_syrup
http://cojesc.net/syrop-glukozowo-fruktozowy/
Ciok J., Tacikowski T., Wyrobek I.: Fruktoza jako czynnik ryzyka przewlekłych chorób metabolicznych.

4 komentarze:

  1. I tak nie będę go spożywała ;) Co mnie obchodzą badania na jakichś zdrowych kobietach jak sprawdziłam na sobie jego działanie nie raz... Kiedy jeszcze nie byłam świadoma, co jem, a i kiedy świadomie zdarzyło mi się tknąć produkt zawierający to świństwo (lub inne z mojej listy substancji zakazanych) żarłam jak opętana. To samo tyczy się oczywiście cukru, dlatego maksymalnie ograniczam, chociaż w przypadku cukru nie obserwuję aż tak destrukcyjnego działania. Nie mniej syropu i innych syntetycznych świńśtw nie tykam, nawet wyjatkowo. I tak jest mi dobrze :)
    Wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To że nie chcesz spożywać syropu - to bardzo dobrze, w końcu nigdzie nie pisałem w arcie, że jest ok :) Jedynie świadome i racjonalne wybory gwarantują sukces. Tobie również życzę Wesołych świąt :)

      Usuń
  2. staram się unikać wszystkich substancji słodzących ;) do słodkiego już nawet mnie nie ciągnie, odzwyczaiłam się, co mnie bardzo cieszy :) jak widać, da się bez tego żyć :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja ogolnie staram się nie używać cukru;p

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.