poniedziałek, 29 grudnia 2014

Dlaczego kurczak i ryż?

kurczak i ryż

Wiele osób widzi dietę fitnesski, czy kulturysty jako monotonną i składającą się wyłącznie z ryżu oraz kurczaka. Można powiedzieć, że posiłek w takiej postaci urósł do rangi legendy. W praktyce jadłospis może wyglądać zupełnie inaczej i z reguły tak często jest.


Skąd powstał zabobon niezbędności spożywania ryżu z kurczakiem?



Otóż po trosze na taki wizerunek zapracowali sobie sami ćwiczący. Jednakże nie z racji, iż dieta musi w taki sposób wyglądać, a z racji, iż jest szybka do przygotowania. W erze ciągłego pędu oraz wielu obowiązków każdy szuka szybkich rozwiązań. Dlatego też i w kwestii żywienia najłatwiej jest ugotować na raz kilka woreczków ryżu, a na patelni przygotować 0,5 kg piersi z kurczaka. Warto wspomnieć, iż drób bardzo szybko dochodzi do siebie i jest miękki, a to kolejna wygoda. Następnie wszystko to niebywale łatwo jest porozdzielać do plastikowych pojemniczków, dorzucając porcję świeżych warzyw i polewając zdrowymi tłuszczami. Uzyskać tym sposobem możemy nawet kilka posiłków na cały dzień. Ba, są osoby, które przygotowują dania takim sposobem na cały tydzień. Oczywiście dokonują tego mrożąc część racji żywnościowej. 

Jeśli więc widzicie u kogoś w jadłospisie głównie ryż i kurczaka - to wiedzcie, iż raczej na pewno zdecydował się na takie coś ze względu na szybkość przygotowania. 

Czy dieta musi być monotonna?


Oczywiście, że NIE

dieta na masę, dieta redukcyjna

Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, iż w sportach sylwetkowych liczą się najbardziej:
a) produkty bogate w białko np.: chude mięsa, jaja, twaróg, owoce morza, ryby...
b) produkty bogate w węglowodany złożone (czyli o niskim indeksie glikemicznym) np.: ryż brązowy, kasza gryczana, ryż basmati, makarony z mąki durum, czy razowe...
c) źródła zdrowych tłuszczów np.: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, orzechy, awokado... więcej: http://www.albertkosmider.pl/2012/09/kwasy-tuszczowe-omega.html
d) źródła witamin i minerałów, czyli wszelkie warzywa i owoce.

W większości każdy posiłek może składać się z powyższych 4 grup produktów, wspólnie występujących w obrębie jednego dania w określonych proporcjach.
Wyjątkiem może być (o ile nie jest posiłkiem po treningu) głównie kolacja, która składa się z produktów białkowych lub białkowo - tłuszczowych. Każde takie danie powinno być przygotowane odpowiednią obróbką termiczna np. grillowanie, gotowanie, smażenie bez tłuszczu.
Jeśli, więc charakteryzujemy się inwencją twórczą, to możemy stworzyć naprawdę fajne kompozycje dań, które nie będą miały nic wspólnego z monotonią.

Jak dieta wygląda u mnie?



Moje żywienie z reguły jest w miarę zróżnicowane. Oczywiście mogłoby być bardziej. Jednakże dla mnie liczy się zarówno smak jak i czas przygotowania - w związku z tym wybieram pewien kompromis. Na pewno nie gotuję wykwintności, a głównie proste potrawy. Owszem zdarzają się okresy, gdzie żywię się praktycznie samym kurczakiem i ryżem, ale podyktowane jest to szeregiem obowiązków, które muszę wypełnić. Tym sposobem jestem w stanie ze wszystkim się wyrobić.

Ps. na zdjęciach macie moje przykładowe posiłki z różnych okresów.
czy dieta musi być monotonna?czy dieta musi być monotonna?czy dieta musi być monotonna?

czy dieta musi być monotonna?czy dieta musi być monotonna?czy dieta musi być monotonna?


A Wy jak jecie? Gości u Was Monotonia czy zróżnicowanie? Jeśli to drugie, to jak bardzo potraficie bawić się kunsztem kulinarnym?

8 komentarzy:

  1. Ostatnio złapałam się na tym, że najczęściej gości u mnie pierś z kurczaka + ryż właśnie. Noszę tego 1 lub 2 pojemniki do pracy. Jak dla mnie super, bo kurczak ma na tyle neutralny smak, że można przyprawiać go na różne sposoby i ma się dużą różnorodność. Poza tym nie jest zbyt "wonny" przy podgrzewaniu - zwłaszcza jak jest się poza domem to nie zawsze ma się ochotę na np. zajadanie się wędzoną makrelą ;) Ryż to u mnie główne źródło węgli, bo dobrze go trawię i w ogóle mi się nie nudzi, dobrze smakuje ze wszystkim. Uniwersalny i prosty produkt :)

    OdpowiedzUsuń
  2. U każdego sprawdza się coś innego :) Ja akurat, jako, że ćwiczę wieczorem nie jem praktycznie śniadań (piszę o tym na blogu), a największy mój posiłek to kolacja :) I wyglądam coraz lepiej :) No, dopóki mnie kontuzja teraz nie dopadła, ale to robię brzuch w kuchni i dalej stosuję się do tego rozkładu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli ćwiczysz wieczorem to oczywiście zmienia postać rzeczy. Po treningu zawsze należy spożyć posiłek i to taki zawierający węglowodany, więc tutaj wszystko się zgadza :) Ale śniadania rzecz niezbędna i pomijając je, decydujemy się na wolniejszy metabolizm :) A co do kontuzji pozostaje życzyć dużo zdrówka! :)

      Usuń
    2. Najnowsze badania wskazują, że to właśnie jedzenie śniadania z węglowodanami powoduje, że przez cały dzień jemy więcej. U mnie się sprawdza :)

      Usuń
    3. Ok, swoje zdania zawsze potwierdzam fachowym źródłem dla przykładu:
      "Long-term weight loss and breakfast in subjects in the National Weight Control Registry"
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11836452
      "The role of breakfast in the treatment of obesity: a randomized clinical trial."
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1550038
      "Egg breakfast enhances weight loss"
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18679412
      Poproszę, więc również o konkretny argument :)

      Usuń
  3. Ja staram się różnicować swoje posiłki, ale jak mam niesamowicie mało czasu, wybieram kurczaka z ryżem ;) ale nie nudzi mi sie, lubię ten zestaw ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Im więcej kolorów na talerzu,tym chętniej go spożywam. Brak monotonii to podstawa w moim przypadku :D
    Pozdrawiam i obserwuję, www.mikrouszkodzenia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystko zależy od ilości dostępnego czasu, jeśli jest go bardzo mało to tradycyjnie ryż i kura, jeśli natomiast mam go więcej to bawię się w proteinowe naleśniki, steki, hamburgery wołowe, fit ciasta itp :) Dieta fit nie musi wcale być monotonna i niesmaczna :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.