wtorek, 18 listopada 2014

Odzyskać sprawność po złamaniu

złamanie ręki

Wiem, że złamanie jest dla każdego sportowca oraz amatora kwestią niezbyt pozytywną, rzekłbym wręcz, iż depresyjną. Osobiście miałem złamanie ręki, więc również bardzo źle znosiłem brak treningów, a później długi powrót do formy. Dlatego przedstawię Wam skrótowo cały proces na wyjście ze złamania.


Po pierwsze żywienie....


Nie szalejemy ze spożyciem żelatyny, w której nadmiar związków w niej zawartych może upośledzać wchłanianie wapnia. Staramy się spożywać produkty bogate w wapń, czyli chudy twaróg, jogurt, kefir, maślanka itp. Do 3 razy w tygodniu możemy spożywać tłuste ryby, które są źródłem witaminy D - niezbędnej do mineralizacji kości. Unikam żółtych serów, serów pleśniowych oraz wędlin, ponieważ dostarczają zbyt dużo fosforu, którego nadmiar może obniżyć ilość wapnia w organizmie. Eliminujemy również mocną kawę i herbatę, o alkoholu nie trzeba wspominać. Dodatkowo należy unikać szczawiu, ponieważ kwas szczawiowy szybko wchodzi w reakcję z wapniem powodując osłabienie jego działania.


Po drugie psychika...


Gdy zaczynamy nosić gips, to oczywistą kwestią jest, iż nasze życie ulega zupełnej metamorfozie. Jeśli wcześniej uprawialiśmy sport, to teraz możemy odczuć doskwierającą pustkę. Oczywiście podstawą będzie pogodzenie się z losem i zrozumienie, iż dany czas można wykorzystać w sposób efektywny. Złamanie to nie koniec świata. Dlatego możemy wskazany moment czasu przeznaczyć na załatwienie jakiś niedokończonych spraw z przeszłości. Sposobem jest również nauczenie się nowych umiejętności np. kurs angielskiego, kurs śpiewania, praca w warunkach domowych, a nawet otworzenie swojego biznesu. Taki czas pomimo, iż męczy fizycznie, to może budować psychicznie, wzmacniać cierpliwość, kreatywność i uczyć pokory. Jeśli należymy do osób inteligentnych to możemy na prawdę coś fajnego i procentującego stworzyć. Pamiętajcie wygrywa ten, który pomimo upadku wstaje!


Po trzecie rehabilitacja....


W pierwszym etapie po zdjęciu gipsu podstawą są ćwiczenia czynno-bierne, które polegają na pracy pacjenta z terapeutą. Następny okres to ćwiczenia wspomagane i ćwiczenia w wodzie. Jeśli doszło do przykurczów w kończynie - to niezbędne również będą ćwiczenia rozciągające oraz wyciągi rozciągające. Ostatnim i najważniejszym celem usprawniania kończyny jest przywrócenie pełnej masy mięśniowej, zakresu ruchu i siły. W tym miejscu mają racje bytu ćwiczenia czynne wolne, a z czasem z oporem.

Warto zaznaczyć, że jest szereg zabiegów wspomagających po złamaniach: 
  • leczenie ciepłem
  • leczenie zimnem
  • światłolecznictwo
  • elektroterapia
  • jonizacja
  • elektrostymulacja
  • prądy DD
  • diatermia krótkofalowa
  • diapuls, terapuls
  • mikrofale
  • ultradźwięki
  • mechanoterapia
  • pulsacyjna mikomora ciśnieniowa
  • wodolecznictwo,balneologia


Po czwarte powrót do treningów...


Chyba nikomu nie muszę tłumaczyć, iż powrót do pełni sił wymaga czasu. Dlatego starajcie się wracać do formy w sposób racjonalny, tym bardziej, że mięśnie posiadają swego rodzaju "pamięć". W związku z tym będziecie dość szybko odzyskiwali formę, nawet przy znacznie słabszym treningu niż kiedyś. Starajcie się nie narażać swojego zdrowia i ryzykować kolejną kontuzją.


Po piąte dbajcie o swoje hormony....


Ogólna aktywność fizyczna, sposób odżywiania i prowadzenia się ma wpływ na nasze podstawowe hormony. Jak wiecie pełnią one szereg funkcji w organizmie i również biorą udział w szeregu "decyzji" związanych z układem kostnym.

Poniżej opis hormonów jedynie pod względem działania na wspomniany układ kostny:
Parathormon - reguluje wspólnie stężenie wapnia i poziom fosforanów w płynie pozakomórkowym.

Kalcytonina - m.in zwiększenia odkładanie wapnia i fosforu w kościach oraz przyspiesza mineralizacji kości.
Hormon wzrostu - odpowiada za wzrost kości na długość oraz wpływa na procesy przebudowy.
Hormony tarczycy - stymulują proces przebudowy kości oraz uczestniczą w dojrzewaniu szkieletu kostnego.
Estrogeny - przyspieszają proces dojrzewania i aktywność osteoblastów oraz zwiększają wytwarzanie kolagenu.
Androgeny - odpowiadają za wzrost masy kostnej i ich wytrzymałość.
Insulina - stymuluje osteoblasty do wytwarzania kolagenu.Pamiętajcie o regularnym badaniu się, aby sprawdzać poziom podstawowych hormonów.

A Wy byliście kiedyś połamani / połamane ? :)

4 komentarze:

  1. O jej, aż mi się Monika przypomniała.. miałam kiedyś złamaną rękę i nie wspominam tego za dobrze ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej mam pytanie. Ogólnie jestem szczupłą osobą ale od zawsze moim kompleksem jest mała i płaska pupa. dodatkowo porod i spadek wagi 10 kg. w ciagu roku sprawiły ze jest mało jędrna i po prostu brzydka. I stąd moje pytanie czy ćwiczenia i zdrowe jedzonko pomoga mi w uzyskaniu ładnej kształtnej i w miare mozliwości wystającej że tak powiem pupy? Byłabym wdzięczna za odpowiedz. :) moj email pampus11@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę wszelkie pytania pisać osobiście, które nie dotyczą artykułu. Do budowy mięśni pośladków są najlepsze martwy ciąg i głębokie przysiady.

      Usuń
  3. Jeszcze nie miałam nic złamanego, na moje szczęście, ale fajnie, że o tym piszesz! :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.