niedziela, 10 sierpnia 2014

Budowa masy mięśniowej, a brak apetytu

głodomór

Jednym z głównych problemów występującym u osób, które chcą zwiększyć masę ciała - jest brak odpowiedniego apetytu. Dla wielu osób przyzwyczajonych do jedzenia niedużych porcji żywnościowych, może to stanowić barierę ciężką do przekroczenia.


Istnieje wiele sposobów na poprawę apetytu, tak aby rozbudowa masy mięśniowej nie była procesem odstraszającym. Oczywiście dla większości osób cykl masowania stanowi najlepszy okres, na który czekają wręcz z utęsknieniem. Jednakże cześć osób przeważnie skrajnie chudych, które następnie zaczynają budować mięśnie - może mieć problem ze zmieszczeniem zwiększonej ilości jedzenia. Niektóre porady z artykułu można zastosować w stosunku do osób dotkniętych chorobami nowotworowymi, anoreksją, Aids itp. W takim wypadku również możemy mieć do czynienia ze spadkiem apetytu.


Sposoby, aby zwiększyć apetyt:

1) Jemy mniej, częściej oraz o regularnych porach. Działanie to przyzwyczaja organizm do systematycznego jedzenia.
2) Odpowiednio i ciężko trenujemy. Szczególnie trening siłowy na dużych ciężarach stymuluje późniejszy apetyt.
3) Używamy świeże, zielone warzywa np. sałata, jarmuż, kapusta, rzeżucha, szczaw, rukola, cykoria. Stymulują one układ pokarmowy, przez wzmożenie produkcji soków oraz enzymów trawiennych.
4) Stosujemy przyprawy / zioła potęgujące apetyt np. : kminek, pieprz cayenne, imbir, gorczycę, bazylię, rozmaryn, koper, lubczyk ogrodowy, mniszek pospolity.
5) Podajemy potrawy w sposób estetyczny. Każdy z nas jest w jakimś stopniu mniejszym lub większym wzrokowcem. Ładnie wyglądające danie bez wątpienia powoduje wzmożenie apetytu.
6) Dbamy o odpowiedni poziom witaminy A, B1, B6, B12 oraz cynku. Ich niedobór może powodować brak apetytu.  
7) Stosujemy dodatkowe enzymy trawienne / preparaty na zwiększenie apetytu bez recepty: 
- Bepepsin
- Citropepsin
- Krople żołądowe
8) Urozmaicamy jadłospis. Bez wątpienia ciągłe jedzenie ryżu z kurczakiem może zniechęcić nawet największego głodomora.


Sposoby, aby zwiększyć kaloryczność diety:

1) Podajemy pokarm w bardziej płynnej formie np. stosujemy szejki / koktajle.
2) Dodajemy w granicach rozsądku nienasycone kwasy tłuszczowe. Polewamy nimi sałatki, czy źródła węglowodanów.
3) Stosujemy kaloryczne i zdrowe przekąski np. orzechy.
4) Dodajemy do posiłków świeże i własnoręcznie wyciskane soki owocowo - warzywne.
5) Na upartego i w skrajnych przypadkach stosujemy odżywki białkowo - węglowodanowe (gainer).
6) Dorzucamy w umiejętny sposób węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym np. węglowodany proste. Tyczy się to okresu jedynie po treningu, oraz śniadania. Bez wątpienia działanie to powinno być stosowane przez osoby rozważne, znające swój organizm oraz omijających niezdrowe źródła węglowodanów. Przykład: dorzucamy rodzynki i naturalny dżem do naszej codziennej owsianki.

A Wy jakie jeszcze macie propozycje na zwiększenie apetytu lub kaloryczności diety?

2 komentarze:

  1. bardzo ciekawe i przydatne wskazówki :) orzechy są świetne jako zdrowa i kaloryczna przekąska, idealne, gdy chcemy trochę podbić kalorie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. o tak :) koktajle to super pomysł, można w małej objętości zmieścić spor dawkę jedzenia i kalorii :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.