niedziela, 27 lipca 2014

Migrena, a jedzenie

jedzenie i ból głowy

Czy wiecie, że 40 procent migren jest spowodowane niewłaściwą dietą?


Jeśli należymy do osób, których często dotyka problem bólu głowy, to warto abyśmy rozłożyli na czynniki pierwsze nasze żywienie. Otóż odpowiednie podejście i zaplanowanie racjonalnej diety, może nas uratować przed bólami migrenowymi.

Mechanizmy, które mogą powodować ból głowy.


Mechanizmów takich istnieje kilka, ale głównym z nich jest  reakcja skurczowa naczyń krwionośnych w korze mózgowej oraz odczyn alergiczny po spożyciu określonego pokarmu. Zjawisko takie objawia się wspomnianym bólem głowy.
Ból głowy w tym wypadku może powodować: 
  • czerwone wino, 
  • ryby wędzone, 
  • produkty konserwowe, 
  • kofeina, 
  • sery dojrzewające typu brie i feta, 
  • sery żółte, 
  • owoce cytrusowe, 
  • orzechy,
  • tuńczyk,
  • łosoś,
  • słodycze, a zwłaszcza czekolada,
  • wędliny,
  • dania instant,
  • mixy przypraw.

W stosunku do czerwonego wina, serów, orzechów za reakcję bólową odpowiada tyramina (biogenna amina), która powoduje okresowy wzrost ciśnienia tętniczego. Z kolei fenyloalanina, wywołuje identyczną reakcję w przypadku produktów konserwowych, ryb wędzonych oraz żółtych serów.
Szczególnie pro-migrenowa wydaje się być czekolada, z racji tego, iż zawiera fenyloalaninę oraz teobrominę. Oba związki wywierają efekt na przepływ krwi do mózgu, a to sprzyja uwalnianiu związku o nazwie norepinefryny odpowiedzialnej za powstawanie ataków migreny. 

Następni winowajcy możliwych bólów głowy to azotany, powszechnie dodawane do konserwowania i peklowania mięs oraz wędlin. Kolejny to glutaminian sodu – substancja dodawana do wielu produktów obecnych na rynku np. zupek błyskawicznych, czy mieszanek przypraw.

Epizodom bólu głowy może sprzyjać również pomijanie śniadania oraz głodzenie się w ciągu dnia. Działanie takie powoduje długotrwały spadek stężenia glukozy we krwi, a to może się objawiać konsekwencjami bólowymi. Również niesprzyjające dla stanu naszej głowy może być brak odpowiedniego nawodnienia organizmu oraz niedobór miedzi i magnezu.

Warto na koniec wspomnieć, iż długotrwałe zakwaszenie organizmu poprzez jedzenie dużej ilości produktów np. mięsnych może być również przyczyną wspomnianej dolegliwości. W tym wypadku niezbędne jest skupienie się na równowadze kwasowo-zasadowej i jedzenie dużej ilości produktów odkwaszających (zasadowych) np. warzyw.

Pamiętajcie o powyższych zasadach, a być może już niedługo znikną Wasze bóle migrenowe, z którymi od lat walczycie tabletkami przeciwbólowymi.

2 komentarze:

  1. Przyczyną bólów głowy z powyższych produktów może być także rtęć (występuje szczególnie w konserwach i puszkowanych daniach.)

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.