niedziela, 15 czerwca 2014

Profilaktyka stawów

profilaktyka stawów

Staw stanowi ruchome połączenie pomiędzy składnikami szkieletu. U kręgowców stawy posiadają połączenia maziowe aby zminimalizować problem tarcia. Dodatkowo powierzchnie stawowe kości pokryte są bardzo odporną na ścieranie chrząstką szklistą.

Wraz z wiekiem, wadami postawy, złym odżywianiem się, urazami, nadwagą, przeciążeniami może dojść do stanów patologicznych w obrębach stawów. Wtedy pojawiają się różnego rodzaju przykre dolegliwości. Najpopularniejszymi są choroby zwyrodnieniowe oraz reumatoidalne zapalenie stawów.

Profilaktyka stawów / sposoby przedłużenia ich żywotności.


W większości problemów ze stawami niezbędny jest kontakt ze specjalistą. Jednakże profilaktyka prewencyjna i naturalna powinna być przez nas stosowana cały czas, tym bardziej jeśli ciężko pracujemy fizycznie, czy trenujemy.

Swoim stawom możemy pomóc przez:
- redukcję nadwagi / otyłości. Zrzucenie 10–20 zbędnych kilogramów zmniejsza o 30–40 proc. ryzyko rozwoju choroby zwyrodnieniowej w kolanach,
- unikanie przetrenowania,
- niezapominanie o rozgrzewce oraz rozciąganiu,
- używanie glukozaminy w formie suplementów. W naturalnej postaci glukozamina tworzy zrąb chrząstki stawowej. Poprawa stanu stawów następuje w zależności od pacjenta po 2 do 6 tygodni ciągłej suplementacji.
- dieta, bogata w białko, wapń oraz witaminę D. Składniki te w największym stopniu wpływają na funkcjonowanie narządów ruchu.
- unikanie żywienia skrajnie nisko-energetycznego,
- używanie kwasów tłuszczowych omega-3 pozwala złagodzić stany zapalne stawów,
- zwiększone dawki przeciwutleniaczy. Witaminę C, w dawce od 100 do 200 mg dziennie,
- stosowanie kwasu hialuronowego. Szczególnie iniekcje mają wpływ nawet leczniczy, a nie tylko prewencyjny,
- wyciąg z imbiru. Wiele ośrodków naukowych prowadzi badania nad skutecznością preparatów imbiru w leczeniu objawów choroby zwyrodnieniowej stawów oraz reumatoidalnego zapalenia stawów.

Bibliografia:
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Staw_(anatomia)
- Artur Dziak - Rehabilitacja w uszkodzeniach stawu barkowego
- Drovanti A et al: Therapeutic activity of oral glucosamine sulfate in osteoarthrosis; placebo controlled double blind investigation. Clin Ther 1980:3:260-72.
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24792210
-http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24424207http://www.czytelniamedyczna.pl/2541,klacze-imbiru-zastosowanie-lecznicze-oraz-skladniki-czynne.html

9 komentarzy:

  1. Kolagen + 1 g wit C i kolana jak nowe :) Glukozaminę brałam ale to tam o kant tyłka :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja odkąd miewam problemy z kolanami wiem jak bywa to uciążliwe. Do tej pory łykałam glukozaminę,ale widzę wyżej w komentarzu że jednak kolagen jest lepszy,ciekawa jestem tylko z jakiej firmy?:)

    A co do sposobów na bóle,niekiedy i zapalenia dobre są też nocne okłady z kapusty:)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja też słyszałam o glukozaminie

    OdpowiedzUsuń
  4. Do kupna glukozaminy zabierałem się już parę razy, jednak zawsze wygrywają inne suple :)

    OdpowiedzUsuń
  5. u mnie ostatnio pojawił się problem z kolanem w trakcie ćwiczeń. nic poważnego, ale czuje że coś jest nie tak i zastanawiam się jaka może być tego przyczyna i czego mi brakuje ... oprócz rzeczy ktore wymieniłeś słyszałam tez o suplementacji glicyną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za info - to cenny news. W związku z tym znalazłem coś na ten temat.

      Cytuje źródło PAP - Nauka w Polsce:

      "Naukowcy badali efekt przyjmowania glicyny wśród 600 ochotników dotkniętych takimi schorzeniami, jak zwyrodnienie stawów, osteoporoza czy urazy mechaniczne. Wiek pacjentów wahał się od 4 do 85 lat, a średnia wieku badanych wynosiła 45 lat.
      We wszystkich przypadkach zaobserwowano znaczącą poprawę polegającą na złagodzeniu objawów chorobowych, co -zdaniem autorów pracy - świadczy o tym, że takie choroby, jak zwyrodnienie stawów można traktować jako związane z niedoborem glicyny.
      (...) Przyjmowanie dwóch 5 gramowych dawek glicyny rano i wieczorem prowadzi do poprawienia stanu większości chorych w okresie od dwóch tygodni do czterech miesięcy od początku suplemetacji diety glicyną - brzmi końcowy wniosek pracy Hiszpanów. "

      Usuń
  6. Takich artykułów powinno być więcej w sieci! Ciągle słyszę od znajomych o ich problemach z kolanami (po intensywnych wysiłkach fizycznych). Niestety nie wiedzą jak sobie pomóc...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety my sportowcy czasami mamy się z tymi stawami :) Pozdrawiam Cię :)

      Usuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.