Efekt podjadania i sposoby przeciwdziałania

podjadanie

Podjadanie jest bardzo popularnym nawykiem jedzeniowym. Wielokrotnie wpływa na nasze samopoczucie oraz efekty sylwetkowe. Niekontrolowane podjadanie powoduje szereg niekorzystnych zmian zwłaszcza jeśli opiera się na produktach niezdrowych.

Otóż zjawisko podjadania jest szczególnie niebezpieczne w momentach redukcji wagi ciała. Jeśli nasze, żywienie opiera się jedynie na 300 kcal deficytu poniżej całkowitego dziennego zapotrzebowania – to bardzo łatwo przez nieuwagę odrobić wspomniany deficyt z nawiązką. Wtedy też wejdziemy na bilans dodatni, a nasze żywienie nabierze charakteru masującego. Niezbędna w tym miejscu staje się umiejętność samokontroli oraz planowania posiłków o stałych porach. Dzięki czemu unikniemy napadów głodu, a nasza skrupulatność będzie sprzyjała szybszym efektom.

Przykłady praktyczne, jak z dnia redukcyjnego ( o wartości minus 300 kcal) możemy zrobić dzień masujący:

  • 2 puszki piwa daje nam 500 – 600 kcal. Na plusie jesteśmy, więc 200 – 300 kcal.
  • standardowy hamburger to ok. 500 kcal. Żywienie wychodzi na + 200 kcal.
  • 2 batony Mars to 420 kcal. Żywienie wychodzi na + 120 kcal
  • chipsy 100 g to 500 kcal. Żywienie wyjdzie na + 200 kcal.
  • Szklanka soku owocowego z marketu to 400 kcal. Żywienie wyjdzie + 100 kcal.
Jak widzicie, każdego dnia czyhają na nas kalorie. Jeśli w tygodniu składającym się z 7 dni – większość będzie stanowiła te z elementami podjadania, to możemy być pewni, iż z redukcji będą nici.
Stąd warto jest jeść w sposób regularny i zaplanowany. Jeśli jednak pomimo stosowania takich zaleceń, nadal mamy problem z podjadaniem, to spróbujmy poniższych metod.

Moje sposoby na podjadanie, które jest wynikiem głodu:
  • stosuj sałatki z małokalorycznych warzyw jako dodatkowy posiłek. Szczególnie polecam por, czy seler naciowy.
  • użyj ulubionej odżywki białkowej wymieszanej z małym jogurtem naturalnym. Opcja dla osób, które mają parcie na słodkie.
  • zjedz mało-słodki owoc np. jabłko. Jest to jednynie 60 kcal.
  • spożyj mały serek wiejski light razem z dodatkiem lekko startego jabłka (plus słodzik) – 100 kcal.
  • pij zwiększoną ilości płynów. Nawet wody gazowanej, która jeszcze bardziej zapycha.
  • zjedz kawałek dość suchego / chudego mięsa np. 100 g piersi grillowanej. Jest to tylko 120 kcal i jeśli nasz deficyt kaloryczny w żywieniu redukcyjnym wynosi przynajmniej 300 kcal – to danym zabiegiem nie spowolnimy odchudzania.
  • unikaj glutaminianu sodu
Sposoby na podjadanie będące efektem braku samodyscypliny i braku równowagi emocjonalnej:
  • odejdź od telewizora i wyjdź na spacer.
  • posłuchaj muzyki relaksacyjnej, stosuj medytację, wizualizuj cele. 
  • wypisz elementy dnia dzisiejszego, które wyszły na plus. Możliwe, iż odechce Ci się podjadania.
  • umyj zęby. Smak pasty zniechęca do dalszego jedzenia.
  • zabierz się do porządków. Otoczenie, które nas otacza wpływa bezpośrednio na nasze wnętrze.
  • odpowiednio zorganizuj sobie codzienny czas. Ważne, aby nie było wiecznej rutyny i nudy. Elementy te sprzyjają podjadaniu.
  • nie szukaj wymówek i usprawiedliwień. Każdy dostaje w życiu to na co sobie zapracował.
  • nie gromadź w domu niepotrzebnego i niezdrowego jedzenia. Zawsze łatwiej po takie sięgnąć, gdy znajduje się w pobliżu.
A Wy jakie stosujecie / znacie metody na podjadanie ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6 komentarzy “Efekt podjadania i sposoby przeciwdziałania”