Ksylitol vs Stewia

ksylitol i stewia

Zastanawialiście się kiedyś jaka jest najlepsza, czy najbezpieczniejsza alternatywa cukru? Czy też jaki rodzaj słodzika będzie odpowiedni do wypieków i codziennego użytku? Jeśli “nie”, to chciałem Wam przedstawić kilka faktów na temat popularnej stewii oraz ksylitolu. Ukażę różnice pomiędzy tymi dwoma bezpiecznymi alternatywami cukru. 

Ksylitol to naturalny alkohol cukrowy, który znajduje się w malinach, owsie, grzybach i wielu innych produktach. Należy tutaj zaznaczyć, iż część firm produkuje go z kukurydzy GMO. Jednakże stosunkowo łatwo można znaleźć ten bezpieczny produkowany np. z kory brzozy.

Zalety ksylitolu

– nie podnosi poziomu cukru we krwi w taki sposób jak zwykły cukier spożywczy;
– zmniejsza ilość aldehydu wpływającego na wzrost drożdżaków Candida;
– jest bezpieczny dla zębów;
– świetnie nadaję się do pieczenia i gotowania;– działa odkwaszająco na organizm;
– zawiera około 40 – 50% mniej kalorii od zwykłego cukru;
– badania wykazały, że ksylitol jest bardzo bezpieczny (zatwierdzony przez FDA). 

Wady ksylitolu 

– spożywanie dużych ilości ksylitolu może prowadzić do skurczy żołądka i okazjonalnej biegunki;
– ksylitol jest potencjalnie bardzo toksyczny dla zwierząt domowych, zwłaszcza psów.



Stewia należy do roślin z rodziny astrowatych. Sam środek słodzący jest pozyskiwany z całego liścia lub ze związku – rebaudiozyd A, który znajduje się w nim. Smak jest bardzo słodki i niewiele różni się od zwykłego cukru. Jednakże dla niektórych osób stewia może smakować gorzko.

Zalety stewii


– posiada bardzo niski indeks glikemiczny i nie powoduje skoków poziomu cukru we krwi;
– raczej nieprawdopodobne jest jakoby wpływała na wzrost Candida; 
– zawiera zero kalorii;
– jest w pełni naturalnym słodzikiem;
– nie powoduje próchnicy;
– działa odkwaszająco na organizm;

– nadaje się do pieczenia i gotowania;
– jest ekonomiczną alternatywą cukru.

Wady stewii


– niektóre marki stewii zawierają maltodekstrynę czy dekstrozę – należy uważnie czytać etykiety. Kupujemy produkt tylko w 100%  na bazie stewii;
– może powodować łagodne wzdęcia i nudności. Jednakże występują one niezwykle rzadko.

Podsumowanie


Jeśli zależy Wam na smaku zbliżonym do cukru – to raczej poleciłbym ksylitol. Natomiast, gdy należycie do grupy maniaków dietetycznych i nie chcecie spożywać dodatkowych kcal – to Stewia będzie lepszym rozwiązaniem.

Bibliografia

http://pl.wikipedia.org/wiki/Ksylitol
http://www.thecandidadiet.com/stevia-vs-xylitol/
http://www.naturallysweet.com.au/comparison-information

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

20 komentarzy “Ksylitol vs Stewia”