Ból goleni – Shin Splints

ból goleni

Doświadczyliście kiedyś bólu goleni, który najczęściej występuje w trakcie podjętej aktywności fizycznej lub zaraz po jej zakończeniu?


Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to możecie mieć do czynienia z przypadłością zwaną – shin splints (zapalenie szyny goleni). Dolegliwość ta szczególnie tyczy się biegaczy, czy chodziarzy. Jednakże mogą jej uświadczyć też: koszykarze, piłkarze, tenisiści oraz inne osoby wykonujące podobny rodzaj wysiłku fizycznego wiążącego się z bieganiem lub skakaniem.

Standardowymi objawami shin splints jest:
– ból w przyśrodkowej dolnej połowie piszczeli,
– ból pojawia się głównie na początku ćwiczeń, w ich trakcie lub zaraz po zakończeniu,
– w epicentrum miejsca bólu może pojawić się obrzęk i zaczerwienienie.

Możliwe przyczyny wystąpienia wspomnianej dolegliwości:
– nadmierna pronacja kończyny,
– nadmiar sił pociągowych działających na okostną goleni,
– możliwa niestabilność rdzenia,
– płaskostopie,
– zespół skrzyżowania dolnego,
– zbyt mała siła mięśnia piszczelowego w stosunku do mięśnia brzuchatego i płaszkowatego łydki,
– zbyt duża intensywność sesji treningowych,
– bieganie w źle dopasowanym obuwiu lub po twardych nawierzchniach.

Leczenie:
W stanie ostrym niezbędne jest zastosowanie się do zasady RICE, czyli:
– R – odpoczynek (rest) – odciążenie chorej kończyny, zwykle do czasu ustąpienia bólu.
– I – lód (ice) – zimne okłady zmniejszają obrzęk i łagodzą ból, stosowane kilka razy dziennie przez kilka dni, skutecznie łagodzą dolegliwości.
– C – kompresja (compression)- owijanie piszczeli bandażem elastycznym przez pierwsze dni po urazie pozwala zmniejszyć obrzęk. Opatrunek nie może być jednak założony zbyt ciasno, ponieważ może zaburzać krążenie krwi. Można zastosować też taping, który wspomoże zmniejszanie się obrzęku i powrót do zdrowia.
– E – uniesienie (elevation) – uniesienie kończyny ma zapewnić zmniejszenie obrzęku oraz bólu. Nadaje się do tego celu np wałek ze zrolowanego koca.

Sposoby przyspieszenia dalszego procesu rehabilitacji tzw. opieka pourazowa:
– taping (przykład poniżej),

taping

– masaż sportowy,
– noszenie odpowiedniego obuwia,
– jedzenie wysokiej jakości żywności,– odpowiednia ilość snu 8-9 h.

Jak zapobiegać Shin Splints
1. Wzmocnić mięśnie otaczające kości piszczelowe. Skuteczne może być oporowe zginanie grzbietowe stopy. Rozpoczynamy ćwiczenia z  niedużym ciężarkiem między stopami. Warto zacząć od 1 kilograma. Stopniowo staramy się dochodzić do ciężarka o większej wadze np. 4kg. Możemy też spróbować treningu z gryfem w sposób jak w danym linku: 
http://www.youtube.com/watch?v=Z5BMggNYLyo
Inną opcja jest jazda na rowerze z pedałami, które posiadają noski, dzięki czemu pracują wspomniane mięśnie.
2. Należy też rozciągać mięsień trójgłowy łydki.
3. Pożytek mogą przynieść elastyczne podkolanówki.
4. Warto wzmocnić mięśnie stabilizujące postawę podczas biegu: mięsień pośladkowy, poprzeczny brzucha, skośny zewnętrzny brzucha oraz odcinek krzyżowo lędźwiowy.


Uwaga na koniec: nie jestem lekarzem, poradnik ma charakter informacyjny i nie zastąpi konsultacji z osobą o uprawnieniach medycznych.

Bibliografia: 

“Metoda Kinesiotaping i jej zastosowanie w wybranych przypadkach ortopedycznych” AWF Warszawa 2005 Przygotowała: Ewa Jaraczewska
“Fizjoterapia po skręceniu stawu skokowego” 
Dr. Agata Błaszczyk
“Urazy i uszkodzenia w sporcie” Artur Dziak, Samer Tayara

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6 komentarzy “Ból goleni – Shin Splints”