wtorek, 14 maja 2013

Skolioza, a siłownia

skolioza

Wielokrotnie w swojej pracy spotykam się z osobami "krzywymi", które borykają się z różnego rodzaju dysproporcjami kręgosłupa. Zresztą sam należę do wspomnianej grupy osób.


W tym miejscu chciałbym omówić problem skolioz oraz wypowiedzieć się na temat treningu siłowego osób z daną dolegliwością.

Skolioza to inaczej boczne skrzywienie kręgosłupa. Najczęściej kształtuje się u dzieci w wieku od 10 do 18 lat.
skolioza
obrazek: wikipedia.pl

Najbardziej popularną metodą stosowaną do określenia stopnia skoliozy jest Metoda Cobba
- służąca do obliczenia stopnia skrzywienia kręgosłupa. Polega na wykreśleniu prostych wzdłuż górnej powierzchni górnego kręgu krańcowego skrzywienia i dolnej powierzchni dolnego kręgu krańcowego, a następnie narysowaniu prostych prostopadłych do tych linii. Proste te, przecinając się z boku wygięcia wskazują kąt wygięcia w stopniach. Ze względów praktycznych bierze się pod uwagę nie właściwy kąt, ale kąt dopełniający (górny lub dolny). Wartość tego kąta wzrasta proporcjonalnie do zwiększenia się deformacji. Jeżeli wynosi on więcej niż 10 stopni, to pacjent ma skoliozę. (źródło wikipedia)

Wielkości skrzywienia określana jest wg. skali Cobba następująco: 
- Iº - kąt skrzywienia do 20° - 30°; 
- IIº- od 20° do 60°; 
- IIIº- do 90°; 
- IVº - powyżej 90°.

Ogólnie skolioza nie przekraczająca I kąta skrzywienia (najlepiej max 20°) nie powinna być przeszkodą do treningu siłowego.

Warto jednak pamiętać o pewnych zasadach, jeśli posiadamy boczne skrzywienie kręgosłupa:
- przed treningiem solidna rozgrzewka (warto pomyśleć nad rozciąganiem dynamicznym);
- po treningu niezbędne rozciąganie statyczne;
- przy większych skoliozach - unikamy ćwiczeń obciążających kręgosłup osiowo np. wyciskanie sztangi stojąc, martwy ciąg, przysiady ze sztangą, wiosłowanie ze sztangą stojąc;
- pamiętamy o prawidłowym oddychaniu;
- przy skoliozach może okazać się pomocny specjalistyczny masaż; 
Link na ten temat: http://forum.e-masaz.pl/viewtopic.php?t=1445;
- warto stosować zwisy na drążku jako uzupełnienie treningu (odciążenie dysków oraz rozluźnienie mięśni);
- pamiętamy o równomiernym rozwoju całego ciała.

Swoją drogą, zamieszczam poniżej zdjęcie mistrza świata w trójboju siłowym ze znaczną skoliozą. Na trójbój siłowy składają się oprócz wyciskania sztangi leżąc, martwy ciąg oraz przysiad (jak wiadomo są to ćwiczenia ciężkie technicznie i łatwo obciążające kręgosłup)

Oto Lamar Gant
Lamar Gant

Oczywiście jeśli myślicie o treningu siłowym, a posiadacie jakiekolwiek skrzywienie kręgosłupa - to warto skonsultować się z odpowiednim lekarzem lub fizjoterapeutą. Pamiętajcie tylko o jednym - często chcieć to móc, więc wielokrotnie będziecie wiedzieli co jest dla Was dobre, o ile uważnie obserwujecie swój organizm.
Niestety większość specjalistów w naszym kraju nie szuka przyczyn problemów zdrowotnych, tylko od razu czegoś zakazuje. Osobiście lekarze odradzali mi trening siłowy. Zabraniali nawet noszenia toreb z zakupami cięższymi niż 5kg. Dodatkowo krytycznie wypowiadali się na temat ćwiczeń na stojąco z powodu problemów z biodrem (szpara stawowa). Jednakże należę do osób niepokornych, więc nie posłuchałem. Dziś jestem w pełni sprawny i nie dokuczają mi żadne dolegliwości. Oczywiście nie popieram tego, aby osoby z podobnymi problemami szły moja ścieżką. Dlatego konsultujcie się z dobrymi specjalistami - najlepiej lekarzami sportowymi.

Wiadomą kwestia jest też to, że znaczna skolioza jest absolutnym przeciwwskazaniem do treningu siłowego.

Na koniec polecam ciekawy artykuł odnośnie kontrowersyjnej metody leczenia skolioz:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_Karskiego

2 komentarze:

  1. Mi kiedyś lekarz powiedział że mam postawę skoliotyczną i radził mi codziennie robić pompki, podciągać się na drążku i dużo pływać. Miałem wystające łopatki i barki wychylone do przodu, teraz nikt by po mnie nie poznał że w przeszłości miałem taki problem a zastosowałem się jedynie do codziennych pompek ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja mam bardzo dużą skoliozę, spędza mi sen z powiek każdego dnia. A chcę wykonywać trening siłowy i wykonuję, czasem jedynie potrzebuję regeneracji.
    Jednakże jest to duże utrudnienie i oddałabym wiele, żeby mieć prosty kręgosłup.

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.