Odchudzanie jest proste. Refleksje

otyłość
Bardzo często obserwując moich klientów, mam wrażenie, że ja sam jestem bardziej zaangażowany w cel jaki Oni muszą osiągnąć. Widzę, że dużo z nich popełnia notorycznie te same błędy pomimo moich rad. Zastanawia mnie to tym bardziej, bo przyznają się do jakiś odstępstw od zaleceń mówiąc: “bardzo to rozumiem, jednak musiałam sobie pozwolić na (np…) daną przekąskę”. W chwilach takich w jakimś stopniu czuję się “winny”, że być może przekazałem za mało klarownej wiedzy i stąd te błędy. Z innej strony myślę sobie, że jest za dużo lenistwa w społeczeństwie oraz samodyscypliny. Większość ludzi czeka na łatwe i szybkie efekty.
Chce powiedzieć Wam dziś to, co mówię każdej osobie chcącej zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej. 
Odchudzanie to bardzo prosta kwestia. Dotyczy to większości osób. Wiem to z praktyki na sobie, z praktyki na osobach, które trzymały się ściśle niezbędnych rad oraz oczywiście z teorii. Owszem zdarzają się osoby, którym jest ciężko schudnąć np. z chorobami metabolicznymi wymagającymi farmakologi. Jednak uwierzcie mi jest to bardzo znikoma ilość osób wśród otyłych.

otyłość

Co jest istotne przy odchudzaniu?
1. Wiedza na temat żywienia. Regularne posiłki. Odróżnianie procesów anabolizmu i katabolizmu. Znajomość podstawowych makroskładników. Wiedza na temat działania hormonów anabolicznych np. insuliny. (Zastanawialiście się czemu z reguły osoby z cukrzycą typu 1 są chudzi, a typu 2 mają nadwagę? Postaram się opisać ten przykład następnym razem). Następnie istotne są zdrowe produkty żywienia – jak najmniej przetworzone. Ważne jest też umiejętne komponowanie posiłków i  nie bezmyślne obcinanie kaloryczności diety. Pamiętajcie, że do spalania tkanki tłuszczowej jest potrzebna energia i odpowiednia taktyka. Jeśli skopiecie sobie dietę i obniżycie przesadnie kaloryczność, to może Was zaskoczyć efekt odwrotny, czyli tycie albo strata istotnej tkanki mięśniowej. Tkanka mięśniowa jest niezbędnym czynnikiem pomagającym w spalaniu tłuszczu.

2. Wiedza na temat treningu. Trening siłowy jest potrzebny do modelowania ciała, z kolei trening aerobowy jest wskazany do przyspieszenia metabolizmu. Musicie, też znać istotę regeneracji. Nie można np. wykonywać tych samych ćwiczeń siłowych co dzień. Uwzględniajcie holizm rozwoju ciała.

3. Wiedza na temat innych przydatnych kwestii. Chociażby suplementacji. Zapomnienie o wielu powszechnych mitach – chociażby przesadnej rozbudowy mięśni u kobiet. Nauka przyspieszania metabolizmu.

4. Konsekwencja. Małe odstępstwo niweczy nasz cały dzienny wysiłek. Powiedzmy trzymaliśmy się cały dzień diety. Wykonaliśmy poranne biegi. Byliśmy po południu na siłowni. Następnie zrobiliśmy wielki błąd jedząc słodki posiłek na wieczór. Dodatkowo była to czekolada, która jest tłusta. Efekt = cały dzienny wysiłek poszedł na marne. Wniosek: jeśli nie mamy zaparcia, żeby dopiąć wszytko do końca, to lepiej jest nie tracić całego czasu na treningi itp, lepiej jest zająć się czymś innym. Wróćmy do odchudzania, gdy będziemy dojrzalsi emocjonalnie i często bogatsi w wiedzę. Umysł jest kluczem do sukcesu, więc czasem warto jemu poświęcić szczególną uwagę.

5. Pokora. Słuchajcie się osób, które posiadają wiedzę w określonej tematyce. Kwestia, że Wy coś tak uważacie i wydaje Wam się – często nie ma przełożenia na realia. Dlatego warto jest się słuchać dietetyków, lekarzy sportowych, trenerów personalnych czy fizjoterapeutów. Osoby takie pomogą Wam o wiele szybciej schudnąć, zanim Wy przyswoicie olbrzymią ilość wiedzy.

6. Czytajcie ile wlezie na temat danej tematyki. Chociażby mojego bloga. Dlatego, też porobiłem w danym artykule odnośniki do wspomnianych kwestii.

Pozostaje mi na koniec życzyć odchudzającym się wytrwałości oraz cierpliwości :).
Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

16 komentarzy “Odchudzanie jest proste. Refleksje”