niedziela, 16 grudnia 2012

Umysł kluczem do sukcesu

emocje

Dziś chciałem przedstawić najistotniejszą kwestię w drodze do osiągnięcia czegokolwiek. Chodzi mi o sferę psychiczną sportowca, zarówno amatora, czy też profesjonalisty. Otóż nie ulega wątpliwości, że odpowiednie nastawienie oraz trening umysłu wpływa na to kiedy oraz w jaki sposób osiągniemy zamierzony sukces (czy też w ogóle go nie osiągniemy). Z punktu psychologicznego, trening umysłu przekłada się na takie cechy jak: zwiększenie koncentracji, poprawę percepcji, lepszą kontrolę emocji oraz umożliwia zmniejszenie lęku. Dlatego też, trening umysłu powinien, wejść w nawyk wszystkich osób szczególnie poważnie traktujących wyznaczony sobie cel. Żeby osiągnąć pierwsze korzyści zaleca się go wykonywać najlepiej codziennie przez okres 2-4 miesięcy. 

Ćwiczenia wchodzące w skład treningu umysłu dzielimy na dwie grupy: trening wyobrażeniowy oraz trening relaksacyjny. 

Kilka słów o treningu relaksacyjnym.

Jest to bardzo prozdrowotna metoda dla naszego organizmu. Treningi relaksacyjne są formą terapii (autoterapii) i wykorzystywane są m.in. w terapii behawioralnej, leczeniu bezsenności, redukowaniu stresu, depresji, lęku, bólów głowy itp.

Przykładem treningu relaksacyjnego może być trening autogenny. Jest to popularna nazwa techniki relaksacji neuromięśniowej, która polega na wywołaniu poprzez autosugestię doznań podobnych do stanu hipnozy oraz wewnętrznej medytacji. Więcej na temat wskazanej metody znajdziecie w danym linku: http://bezsennosc.ugu.pl/treningautogenny.php
Kolejna metoda relaksacji to relaksacja progresywna wg. Jocobsona. Bazuje ona  na założeniu, że odprężenie psychiczne powinno naturalnie wynikać z odprężenia fizycznego. Szczegóły wraz z ćwiczeniami znajdziecie tutaj: http://mowajakwoda.pl/index.php/oswoi-stres/relaksacja-progresywna
Kolejna metoda relaksacji to medytacja. Jest to azjatycka forma osiągania stanu samokontroli oraz relaksu. Istnieje jej wiele technik. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj:
http://silarownowagi.blogspot.com/p/medytakcja_21.html 
Kolejne metody wprowadzania w stan relaksacji to bez wątpienia hipnoza oraz autohipnoza - http://www.e-hipnoza.pl/hipnoza-autohipnoza/
Następny sposób to biologiczne sprzężenie zwrotne, które jest świetną metodą do nauki kontrolowania emocji - http://sprzezeniezwrotne.nod.pl/
Na sam koniec polecam zaznajomić się z metodami sugestii oraz autosugestii w stanie relaksu - http://www.e-hipnoza.pl/sugestia-autosugestia/


Kilka słów o treningu wyobrażeniowym.

Podstawową kwestią wykorzystywą w treningu wyobrażeniowym jest tak zwana technika wyobrażeń. Polega ona na wizualizowaniu lub tworzeniu doświadczeń czuciowych odbieranych przez osobę wyobrażającą sobie konkretną czynność ruchową lub sytuację, tak jakby brała w niej czynny udział. Przykładem może być wyimaginowane wykonanie rzutu karnego w piłce nożnej. Zawodnik poddany takiemu treningowi wyobraża sobie zapach trawy, widok bramki wraz ze znajdującym bramkarzem drużyny przeciwnej, krzyki kibiców, czy też stojących za plecami kolegów i przeciwników. Zastosowanie takiej techniki wyobrażeń wywołuje w organizmie szereg zmian. Są to modyfikacje o podłożu fizjologicznym oraz emocjonalnym. Do pierwszych możemy zaliczyć np. wzrost tętna, przyśpieszony oddech, wzmożone napięcie mięśniowe. Do drugich z kolei" wszelkie emocje towarzyszące wykonywaniu danej czynności ruchowej w określonych warunkach.

Trening wyobrażeniowy opiera się na dwóch teoriach opisujących funkcjonowanie wyobrażeń:

- teoria psychoneuromięśniowa – opiera się ona na założeniu, że w czasie wizualizowania sobie danego ruchu, z mózgu wysyłane są impulsy, które poprzez neurony trafiają do mięśni. Nie różnią się one od impulsów wysyłanych podczas realnego, fizycznego wykonywania tego ruchu niczym, poza mniejszym natężeniem.
- bioinformacyjna teoria Langa – polega na tym, że wyobrażony obraz powstaje na podstawie wspomnień przechowywanych w pamięci długotrwałej. Dzieli się je na dwa typy: bodziec oraz reakcję. Wspomnienia o charakterze bodźcowym opisują wyobrażany obraz (zapach, smak, temperaturę, dźwięki, itp.), z kolei o charakterze reakcji powodują odpowiedź organizmu (zwiększone tętno, wzmożone napięcie mięśniowe, przyśpieszony oddech, itp.) na konkretny impuls.

Oczywiście trening wyobrażeniowy może też być zastosowany do np. redukcji lęku, poprzez wizualizację spokojnego miejsca, do którego można "uciec". Z kolei do wzrostu poziomu koncentracji stosuję się chociażby metodę czarnej skrzynki. Przykład tej metody: 
"Zamknijmy oczy i spróbujmy się zrelaksować. Następnie, wyobraźmy sobie siebie siedzącego przy stole z papierem i ołówkiem w ręku. Na stole znajduje się czarna skrzynka z otworem na wierzchu. Wyobraźmy sobie, że na papierze zapisujemy słowo, lub kilka, które oznaczają nasze obecne zmartwienia. Następnie złóżmy ten papier i wrzućmy go skrzynki. Jednocześnie musimy mieć świadomość, że z chwilą wrzucenia „problemu” do skrzynki na ten czas on nie istnieje. To pozwoli nam skoncentrować się na teraźniejszym zadaniu. Oczywiście, nie mówimy o problemach, które wywracają człowiekowi życie do góry nogami, ale o naszych przyziemnych troskach. Poniekąd, musimy zrobić ten interes z samym sobą, tzn. na obecną chwilę problem nie istnieje – później do niego powrócimy próbując go rozwiązać... Jeżeli taka technika sprawia nam trudność, spróbujmy realnego podejścia do tematu a mianowicie naprawdę zapiszmy na kartce to, co nas martwi włóżmy do koperty, zaklejmy i odłóżmy na bok – fizycznie i psychicznie..." 
link: http://www.trekking.com.pl/index.php?czytaj=00070

Tym akcentem kończę dany artykuł i zachęcam do treningu przeważnie opuszczanej partii naszego ciała, czyli umysłu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.