sobota, 22 września 2012

Niebezpieczna rtęć

rtęć

Rtęć stanowi realne zagrożenie w kontakcie z każdym organizmem żywym. Niestety obecnie coraz to większa ilość produktów spożywczych jest skażona wspomnianym pierwiastkiem. Temat wpływu rtęci poruszę jedynie w stosunku do ludzkiego układu pokarmowego. Kontakt z układem oddechowym jest jeszcze bardziej niebezpieczny i nie będę go opisywał w danym artykule.


Od dawna propaguje się dietę bogatą w ryby, między innymi ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, które wykazują szereg prozdrowotnych cech. Jednak dieta bogata w ryby nie koniecznie musi być zdrowa dla ludzi. Określone działanie pro-zdrowotne lub negatywne zależy od tego jakie gatunki ryb spożywamy. Amerykańska Agencja ds. Żywności i leków ostrzega: „puszki z mięsem tuńczyka mogą zawierać szkodliwe dla ludzi dawki rtęci”.
Nasze środowisko staje się coraz bardziej zanieczyszczone. Dlatego też ryby wchłaniają szkodliwe substancje między innymi wspomnianą rtęć. Im dłużej ryba żyje w takim środowisku tym bardziej narażona jest na trujące związki i większą ich ilość gromadzi w organizmie. Do najbardziej skażonych gatunków ze względu na ich długi czas życia mogą należeć: miecznik, rekin i tuńczyk. 


Rtęć i większość jej związków jest silnie toksyczna. 


Rtęć jest metalem, który utrudnia naszemu ciału wytwarzanie glutationu, najistotniejszego enzymu oczyszczającego nasz organizm z trucizn. Bardzo niekorzystny jest fakt, iż kumuluje się ona w organizmie i może pozostać aż do roku czasu.

Rtęć ma jeden najbardziej niebezpieczny efekt uboczny -  po prostu ogłupia niszcząc komórki nerwowe! 

Kolejną kwestią bardzo istotną jest wpływ rtęci na płód matki. Rtęć przenika do krwi przez łożysko i odkłada się w mózgu i tkankach płodu, hamując rozwój umysłowy dziecka jeszcze przed urodzeniem. Ciekawe jest w tym wypadku, to, że nie istnieje tutaj dawka rtęci, która nie powodowałaby uszkodzeń komórek mózgowych.

Do problemów zdrowotnych związanych z spożyciem rtęci możemy zaliczyć:

- uszkodzenie układy nerwowego, 
- uszkodzenie funkcjonowania mózgu, 
- uszkodzenia łańcucha DNA oraz chromosomów, 
- powstawanie reakcji alergicznych, np. wysypki skórne, znużenie, bóle głowy,
- uszkodzenia nasienia, uszkodzenia płodu czy poronienia.

Bezpośrednie objawy chorobowe związane z toksycznym działaniem rtęci to: bezsenność, zawroty głowy, zmęczenie, stany depresyjne, osłabienie pamięci oraz koordynacji ruchów, osłabienie ostrości wzroku, słuchu, labilność emocjonalna, drżenie rąk.


Poniżej filmik gdzie m.in. pokazano wpływ rtęci na komórki nerwowe.

Naukowcy ustalili, że maksymalna dawka rtęci jaką może spożyć człowiek w ciągu tygodnia, aby się nie zatruć wynosi 0,005 mg / 1 kg masy ciała. Przykład: osoba 60 kg może spożyć maksymalnie 3 mg rtęci na tydzień. Pamiętajmy jednak o tym, że rtęć spożywamy w mniejszych ilościach również z innymi produktami. 

Jeszcze raz chcę zaznaczyć, że nie powinniśmy w ogóle zrezygnować z ryb
. Należy jednak wybierać odpowiednie ich rodzaje oraz takie ilości, które nie będą powodować zagrożenia. Zalecane jest spożywanie co najmniej dwóch dań z ryb tygodniowo ale powinny to być ryby różnego rodzaju. Uwagę należy też zwracać na określoną firmę.


W tabeli przedstawiono ilości ryby, które można zjeść bezpiecznie.
ryby i rtęć

Poniżej film odnośnie skażonych puszek tuńczyka.

Wykaz zawartości rtęci w określonych puszkach tuńczyka
ryby i rtęć
Podaje jeszcze link do zachodniej strony internetowej FDA, gdzie szczegółowo przedstawione są badania na zawartość rtęci, w określonych rybach.
http://www.fda.gov/food/foodsafety/product-specificinformation/seafood/foodbornepathogenscontaminants/methylmercury/ucm115644.htm

Niewiele  osób zdaje sobie sprawę, że rtęć  znajduje się też w produktach, które o to nie podejrzewamy: np. w coca coli i innych soft  drinkach, w batonach, niektórych  czekoladach, czy nawet w ketchupie. Rtęć w danych produktach pochodzi głównie z syropu kukurydzianego, dodawanego jako zamiennik cukru (ponieważ jest tańszy) i znalazła się tam w wyniku procesu technologicznego.

Przedstawię na koniec informację tylko dla osób szczególnie ciekawskich (ponieważ lekko wybiegam poza temat), gdzie jesteśmy narażeni jeszcze na szkodliwe działanie rtęci.

Otóż rtęć dodatkowo znajdowana jest w wielu szczepionkach, co potwierdza prof. Maria Dorota Majewska z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Pani profesor jest szczególną przeciwniczką szczepień. Wspomina, że "…Polskie niemowlę zaszczepione zgodnie z obowiązującym kalendarzem szczepień może otrzymać do 7 miesiąca życia:

• 75 μg Hg w Wzb B – (3x 25 μg Hg)
• 75 μg Hg w DTP lub DTP+Hib (3x 25 μg)
• 25 μg Hg (Influenza)
• Razem = 175 μg Hg"
Poniżej filmik na ten temat:

Dziecko po lewo cierpi na autyzm, a po prawo zatruło się rtęcią 
Dodatkowo zamieszczam ciekawy link: http://pediatria.mp.pl/lista/show.html?id=69391

Kolejną istotną ciekawostką jest to, że nasze darmowe plomby zawierają rtęć! Stąd warto jest stosować płatne ceramiczne odpowiedniki.

Niektóre teorie spiskowe z kolei zwracają uwagę na to, iż toksyczne działanie rtęci jest negowane przez rządy, ponieważ ich celem jest ogłupienie zwykłych mas ludzkich oraz chęć zarobku. Jakby nie patrzeć rtęć jest szkodliwym pierwiastkiem i powinniśmy go z całą pewnością unikać.

2 komentarze:

  1. Dobrze napisane, niewiele osób zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństwa zatrucia metalami ciężkimi.
    A rtęć w postaci salicylanu sodu jest nawet w szczepionkach.
    Rtęć jest w ogóle mniej szkodliwa gdy łączymy ją z selenem, manganem i chromem. Dlatego ryby, które maja odpowiedni stosunek rtęci do selenu są tak naprawdę groźne i powinniśmy ich unikać zupełnie (nie pamiętam jednak które to) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że wspomniałaś o selenie. Już, więc uzupełniam. Zaleca się stosowanie 200-500 mikrogram selenu na dobę jeśli posiada się chociażby jedną plombę amalgamatową i występują objawy takich jak przewlekłe zmęczenie, niepokój i rozdrażnienie, problemy ze snem, depresja, częstsze zakażenia. Do ryb bogatych w selen można zaliczyć makrelę, halibuta, dorsza, no i wspomniany tuńczyk, który też bogaty jest w daną rtęć. Inne źródła selenu to: Nasiona słonecznika (100 g)-78 mcg; Wątróbka drobiowa (100 g)-70 mcg; Drób (100 g)-20 mcg; Czosnek (2 główki)-14 mcg; Kiełki pszenicy (szklanka)-100 mcg .

      Usuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.