środa, 12 września 2012

Panie, a odżywki i suplementy

odżywki

Odżywki  i suplementy to wyrazy często budzące postrach wśród wielu kobiet. Przywołują na myśl takie obrazy jak: wielkie, umięśnione ramiona czy potężne barki. Wielokrotnie, więc są omijane szerokim łukiem przez płeć piękną. Prawda jest jednak z goła inna.


Najpierw przedstawię podstawowe definicje powyższych nazw, niby banalnych, a kojarzących się w różny sposób.

Żywność specjalna stosowana w sporcie bywa określana mianem środków wspomagających, które należy podzielić na dwie zasadnicze grupy:
1. odżywki - substytuty (zamienniki) żywności,
2. suplementy - preparaty uzupełniające.

Odżywki opierają się na podstawowych substancjach pokarmowych takich jak: białko, tłuszcze, węglowodany. Dane makroskładniki są dobrane w odpowiednich proporcjach w zależności od celu do jakiego mają być użyte. Najczęściej uzupełniane są dodatkowo w witaminy oraz minerały. Odżywki mają z reguły konsystencję proszku, z którego po dodaniu wody czy mleka ma powstać drink. Wyróżniamy standardowo odżywki: węglowodanowe, węglowodanowo-białkowe, wysokobiałkowe, redukcyjne, izotoniczne.

Suplementy to mikroskładnik żywności, dodatek zawierający niezbędne dla zdrowia składniki: witaminy, minerały lub inne substancje egzogenne, których może brakować w codziennej diecie. Suplement oferowany jest najczęściej w postaci skoncentrowanej - jako tabletki, kapsułki, proszek lub płyn. Suplementy możemy podzielić na: budulcowe, energetyczne oraz witaminowo-mineralne.

Jak widać z opisów powyżej środki te mają za zadanie wspomóc i uzupełnić nasze niedobory żywieniowe lub ułatwić nam życie zastępując standardowy posiłek smacznym drinkiem.

Teraz krótko przedstawię najczęściej stosowane odżywki i suplementy przez kobiety.

Odżywka białkowa - białko jest makroskładnikiem odżywczym, budulcowym naszego organizmu. Jeśli, więc za go mało spożywamy w codziennych posiłkach, wtedy warto wspomóc się takim szejkiem. Białko ma też działanie przyspieszające metabolizm. Często, więc stosuje się taki drink przed snem.

L-karnityna spełnia funkcje transportowe wobec kwasów tłuszczowych o długich łańcuchach, które przekazywane są do mitochondriów, gdzie ulegają przemianom, w wyniku których powstaje energia niezbędna do prawidłowego funkcjonowania komórek organizmu. Produkt wspomaga proces spalania tłuszczów, oszczędzając inne substraty, głównie glikogen i aminokwasy, przyczyniając się do redukcji podskórnej tkanki tłuszczowej, poprawy wydolności i kontroli wagi ciała.

Termogeniki / spalacze tłuszczu - kompozycje różnych składników pokarmowych mających na celu przyspieszyć utratę tkanki tłuszczowej. Wśród naszej rodzimej firmy Olimp możemy wymienić: Thermo Speed Extreme, Therm Line, Thermo Stim.

Energetyki - z reguły są to kompozycje składników pobudzających np.: kofeiny, guarany z dodatkiem witamin czy węglowodanów prostych oraz aminokwasu białka - tauryny.

Aminokwasy - części składowe białka. Inaczej mówiąc wstępnie rozłożone białko i wyodrębniona jego określona część. Taka postać powoduje szybsze wchłanianie niż standardowe białko, dlatego czasem może odgrywać istotne znaczenie.

oraz wiele innych ...

18 komentarzy:

  1. Odżywka białkowa zajmuje honorowe miejsce w mojej kuchni - placki owsiane i koktajle owocowe bez niej nie istnieją. :) Zresztą to dobre uzupełnienie diety, zawiera komplet aminokwasów i w dodatku jest smaczna. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie , odżywka białkowa to świetna sprawa i do tego jest wiele smacznych wersji, że palce lizać :D

      Usuń
  2. Ja właśnie rozważam zakup odżywki białkowej :) Odczuwam zmęczenie mięśni podczas "treningów" i dzieje się to szybciej niż dawniej, więc przypuszczam, że pijąc takie koktajle czy coś od czasu do czasu będzie lepiej ;)
    Czy mógłbyś coś konkretnego polecić? Jeśli nie chcesz tutaj robić reklamy / antyreklamy, możesz napisać mi w mailu, o ile oczywiście znajdziesz czas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, zaraz wysyłam Ci wiadomość na pocztę :)

      Usuń
    2. witam, czy ja też mogę poprosić nazwę jakiejś dobrej składnikowo odżywki na meila? będę wdzięczna. pozdrawiam anastazja2009@onet.pl

      Usuń
  3. Dla mnie odżywka białkowa stanowi uzupełnienie diety właśnie w białko w dni kiedy zjem za mało mięska, rybki :) czyli odżywka jak już to zawsze wieczorem :) Najbardziej lubię smaki owocowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie o to chodzi. Większość z nas ma ochotę na wieczór na coś słodkiego. Odżywka białkowa akurat świetną rolę pełni w tym wypadku bo jest słodka, smaczna a nie posiada praktycznie węglowodanów, więc staje się w tym momencie bardzo pomocna.

      Usuń
  4. Czy taka odżywka będzie dobra jeśli nie trenuję (ćwiczę callanetics)? Własnie wieczorem mam ochotę na słodkie, a staram się unikać węgli. Staram się schudnąć, bo ostatnio przytyłam parę kg przez zaburzenia hormonalne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej możesz użyć odżywkę białkową w takim celu. Jest to bardzo dobra alternatywa w stosunku do czegoś słodkiego opartego na węglowodanach. Oczywiście białko przyspiesza metabolizm co jest istotne.

      Usuń
  5. ja chyba jem za mało białka..mam problem co jeść po wieczornym domowym treningu. Przydałby sie taki koktajl ale wersja wegetariańska jeśli istnieje to pewno jest droga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są jak najbardziej odżywki białkowe sojowe :) Pozdrawiam Cię

      Usuń
  6. Jesli kończę trening około 19 i kolację (najczęściej jakąś sałatkę) zjadam mniej więcej godzinę do półtorej później, to czy taki shake białkowy mogę jeszcze wypić tuż przed snem (o 23.00), czy też raczej dodac go do kolacji a potem już nic nie jeść?

    Ola

    OdpowiedzUsuń
  7. Zamówiłam odżywkę białkową. Chcę przyspieszyć metabolizm, bo mam spowolniony niedoczynnością tarczycy. Mam problem z dostarczeniem odpowiedniej ilości białka w pozywieniu, strączków nie toleruję. Czy wypicie 2x w ciągu dnia będzie odpowiednie (np.jako 2 śniadanie i wieczorem)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię serdecznie :) Wiesz co, tak na prawdę sama już zawarłaś odpowiedź na swoje pytanie. Nie dostarczasz pewnej ilości białka z pożywienia. Musisz więc wiedzieć jaką jego ilość niedostarczasz. Z reguły osoby aktywne fizycznie spożywają od 1,6 - 2,0 g białka na 1 kilogram masy ciała. Jest to ilość wystarczająca przy dyscyplinach siłowo - wytrzymałościowych. Musisz zobaczyć ile normalnie dostarczasz białka z pożywienia na dzień i gdy okaże się, że za mało - to zażywasz jako uzupełnienie białko z odżywki, w ilości odpowiedniej aby mniej więcej pokryć założenia żywienia. Pozdrawiam Cię

      Usuń
    2. Czy do takiego koktajlu białkowego można dodać mielone siemię lniane lub psyllium, aby zarazem dostarczyć błonnika? Czy taki koktajl będzie dalej dobrym źródłem białka?

      Usuń
    3. Zależy kiedy byś chciała taki koktail używać. Ogólnie błonnik zapobiega częściowemu wchłonięciu białka, tak więc jako drink już po treningu nie byłby taki super, za to w nocy przed snem powiedzmy że by uszedł :) Nie mniej jednak osobiście polecam nie łączyć błonnika i białka.

      Usuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.