piątek, 21 września 2012

Orzechy pełne zdrowia oraz kalorii

orzechy

Orzechy są częstym dodatkiem wielu potraw, poczynając od owsianki, a kończąc na różnych ciastach. Pomimo, iż stanowią źródło nieocenionych składników pro-zdrowotnych, tak też są źródłem sporej ilości kalorii.


Nie ma więc co ukrywać, iż orzechy powinny być uwzględnione w diecie jedynie w racjonalnych ilościach. Istotną kwestią w całym zamieszaniu orzechowym jest to, iż na wymierne skutki kuracji tymi przysmakami możemy liczyć wtedy, gdy spożywamy je systematycznie, a nie okazjonalnie. Stąd też apeluje o ich rozsądne dozowanie.

Co właściwie dają nam orzechy?


Otóż orzechy dzięki właściwościom prozdrowotnym - poprawiają pracę mózgu, zapobiegają chorobom serca oraz regulują poziom cukru we krwi. Stanowią istotne źródło witaminy E, B1, PP, miedzi, argininy, magnezu, błonnika, antyoksydantów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jak widzimy możemy w nich znaleźć bardzo dużo korzyści, pomimo ich jakże niedużej wielkości.

Istnieje wiele odmian orzechów.


pekan
Pekan - orzechy te zalecane są przez dietetyków ze względu na dużą zawartość witaminy E oraz przeciwutleniaczy. Zapobiegają takim chorobom cywilizacyjnym jak nadiśnienie czy nadwaga. Zawierają witaminę B1, biorącą udział w przemianie węglowodanów. 
orzech brazylijski
Orzech brazylijski - są jednymi z najcenniejszych orzechów na świecie. Posiadają szczególnie korzystny profil lipidowy i zawartość składników bioaktywnych, takich jak np. przeciwutleniacze. Liczne badania dowodzą, że mogą one hamować tworzenie guzów złośliwych. Wyjątkowość tych orzechów wynika głównie z powodu dużej zawartości związków selenu. Selen potęguje działanie przeciwutleniaczy, co wpływa na jeszcze większe działanie przeciwnowotworowe. 


Makadamia Makadamia - najdroższy orzech spotykany w handlu. Zawiera bardzo dużo tłuszczu, aż do 77%. Olej stosowany jest głównie w kosmetyce. Makadamia doskonale nadaje się do pielęgnacji skóry starzejącej się, znajduje też zastosowanie w zwalczaniu cellulitu. Doskonale zmiękcza i wygładza naskórek. Leczy nieduże uszkodzenia skóry czy podrażnienia po opalaniu.
Orzechy włoskie

Orzechy włoskie - zawierają 60% tłuszczów wielonienasyconych. Bogate są w : miedź, fosfor, potas, witaminy B1 i B6. Posiadają właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne. Pomagają w trawieniu, działając odtruwająco i wspomagając perystaltykę jelit. Mają dobroczynny wpływ na komórki nerwowe. Zalecane są też w stanach wyczerpania, spadku odporności czy kłopotach ze snem. Obniżają ciśnienie krwi oraz zapobiegają kamicy żółciowej. Dzięki właściwościom bakteriobójczym oraz zawartości koenzymu Q10 orzechy włoskie mają też liczne zastosowanie w kosmetyce.

Pistacja
Pistacja - prawdopodobnie jeden z najsmaczniejszych i najzdrowszych orzechów na świecie. Pistacje są bogatym źródłem witaminy B6 - jedna porcja zaspokaja 20% dziennego zapotrzebowania. Zawierają również tiaminę (jedna porcja=30 orzeszków zaspokaja 15% dziennego zapotrzebowania), folan i biotynę (jedna porcja zaspokaja 4% dziennego zapotrzebowania),  ryboflawinę, niacynę i kwas pantotenowy (jedna porcja zaspokaja 2% dziennego zapotrzebowania). Należą do produktów o szczególnie dużych właściwościach przeciwutleniających.Wśród innych orzechów zawierają najwięcej błonnika. Pistacje są jedynymi orzechami, które zawierają istotną ilość karotenoidów luteiny oraz zeaksantyny. Spożycie tych substancji jest kojarzone z mniejszym ryzykiem zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem (AMD).

MigdałyMigdały - zawierają wiele jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które posiadają właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Poprawiają pamięci oraz koncentrację, dzięki zawartości potasu, witamin B1 i PP. Obecna w migdałach witamina E chroni przed miażdżycą i zawałem, serca, zaś magnez - naczynia włosowate przed zniszczeniem.
Nerkowce


Nerkowce - Ostatnie badania potwierdzają, że orzechy nerkowca zapobiegają cukrzycy. Łagodzą stany zapalne oraz poprawiają metabolizm glukozy. Zawierają duże ilości witaminy C i B2, żelaza oraz cynku. Są bardzo dobrym źródłem białka dla wegetarian. Zawierają też kwas foliowy potrzebny kobietom w ciąży. Działają antystresowo.


Orzechy laskowe
Orzechy laskowe - są łatwostrawne i posiadają dużo wartości odżywczych. Szczególnie wskazane są dla  ludzi chorych na anemię, wyczerpanych nerwowo, intensywnie pracujących umysłowo.



Pinia


Pinia - ze względu na dużą zawartość tłuszczu 70% bardzo szybko jełczeją. Dzięki dużej zawartości białka orzeszki pinii wspomagają przemianę materii. Piniole zawierają też dużo magnezu - działającego antystresowo, niezbędnego do prawidłowej pracy mięśni. Dodatkowo uważane są za afrodyzjak ze względu na dużą zawartość cynku, mającego wpływ na płodność.



Orzechy ziemne
Orzechy ziemne (arachidowe, fistaszki) - zawierają około 50% tłuszczu oraz 30% białka. Posiadają dużo potasu, magnezu, witaminy E oraz błonnika. Bogate są w kwasy tłuszczowe, które  zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia. Zapobiegają nowotworom, chorobie Alzheimera oraz powstawaniu kamieni żółciowych. Wpływają też korzystnie na wygląd włosów i cery. 




Na koniec uwaga. Wskazaną przez naukowców, nietuczącą dawką orzechów jest 30 g. Taka ilość będzie miała pozytywny wpływ na nasze zdrowie i nie spowoduje wzrostu masy ciała.

5 komentarzy:

  1. Bardzo dziękuję za ten przegląd - zdobyłam dużo ważnych dla mnie informacji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tyle się mówi o pekanie, ale żeby go znaleźć w sklepie to chyba musiałby się zdarzyć cud ;) Wie ktoś gdzie ich szukać ?

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.