Odżywka białkowa – jaką wybrać?

białko

Czasami spotykam się z pytaniami odnośnie tego jaką odżywkę białkową powinna wybrać określona osoba? 


Otóż jeśli chodzi o osoby trenujące amatorsko – to nie ma to szczególnie dużego znaczenia. Jednak Ci, którzy myślą już poważnie o sportach sylwetkowych, powinni wiedzieć kilka podstawowych rzeczy.


Odżywki białkowe mogą być tworzone z surowca roślinnego lub zwierzęcego. Białko roślinne, co istotne – nie jest pełnowartościowe, czyli nie posiada całego zestawu aminokwasów. Określone surowce są dodatkowo w różnym stopniu wchłaniane do organizmu, co w pewnych kwestiach może mieć znaczenie. Przykład: na wieczór potrzeba nam białka wchłaniającego się długookresowo. Po treningu preferuje się stosowanie białek szybko-wchłanialnych. Jednakże różnice czasowe szybkości wchłaniania odmiennych produktów białkowych nie są drastycznie zróżnicowane.

Kolejna kwestia to procentowa zawartość białka w opakowaniu. Warto patrzeć ile na 100 gramów produktu jest gramów białka. Jeśli białka jest mało to oznacza, że resztę produktu stanowią wypełniacze, tłuszcze, węglowodany (które są tańszym surowcem niż białko).

Osoby, które chcą, żeby białko pełniło funkcję uniwersalną stosują z reguły mix białek – koncentrat + izolat.

Poniżej zamieszczam bardzo prosty podział dotyczący odżywek białkowych ze względu na wchłanialność surowców.
odżywki białkowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6 komentarzy “Odżywka białkowa – jaką wybrać?”