środa, 19 września 2012

Masaż - wpływ na osoby zajmujące się sportem

masaż
Masaż dla wielu osób zajmujących się sportem to zabieg zagadka. Nie ukrywając znajomości jego teoretycznego działania na nasze ciała, w praktyce sam jestem laikiem. Jednak chciałem poświęcić ten dzisiejszy artykuł wpływowi masażu na zdolności regeneracyjne organizmu, właściwości przeciwbólowe oraz inne aspekty pomagające w codziennych treningach. 

Masaż wspomaga wzrost nowych mitochondrii w miesniach szkieletowych i pomaga zmniejszyć stany zapalene. Najważniejszymi rolami mitochondriów są wytwarzanie ATP poprzez oddychanie komórkowe oraz regulacja metabolizmu komórki. Jeśli chodzi o ATP to wszystkie procesy energetyczne w organizmie w końcowym rozrachunku opierają się na jego syntezie lub redukcji. Jest to, więc istotne źródło energii. Tak, więc masaż oprócz działania przeciwbólowego wpływa dodatkowo na przemiany energetyczne w organizmie.

Massages Scientifically Proven To Help Reduce Pain
http://www.medicalnewstoday.com/articles/241053.php
Massage Therapy Attenuates Inflammatory Signaling After Exercise-Induced Muscle Damage
http://stm.sciencemag.org/content/4/119/119ra13.abstract?

Masaż ma wpływ na nasze stany emocjonalne, dlatego jest istotnym czynnikiem wśród osób, które tracą motywację do treningów. 
Przy apatii  stosuje się odpowiedni masaż pobudzający. Przykładem może być zabieg, gdzie poświęca się czas na określone czynności jak:
- ugniatanie (5-8 min.)
- wyciskanie (1,5-2 min.)
- ruchy uderzeniowe — tłuczenie, siekanie, oklepywanie (1,5—2 min.).

Badanie, w którym wskazano wzrost oksytocyny i poprawę stanów emocjonalnych pod wpływem działania masażu
http://psycnet.apa.org/psycinfo/1999-03223-001

Masaż wpływa na wzrost motoryki organizmu oraz zapobiega kontuzjom.
Krótkotrwały masaż rozgrzewający sprzyja rozgrzaniu mięśni oraz aparatu więzadłowo-stawowego, co tym samym wywiera wpływ na zdolności skurczowe. Mięśnie oraz więzadła stają się elastyczniejsze, bardziej ruchome, wytrzymalsze na urazy.

Badanie na ten temat:
http://adisonline.com/sportsmedicine/Abstract/2005/35030/The_Mechanisms_of_Massage_and_Effects_on.4.aspx
http://jurchperformanceeducation.com/wp-content/uploads/2011/07/Sportsmassage-a-comprehensive-review.pdf

Masaż szwedzki zwiększa odporność organizmu. Zwiększa on poziom limfocytów, odgrywających dużą rolę w reakcjach odpornościowych. Może być szczególnie istotny dla sportowców, których nękają częste przeziębienia niweczące plany treningowe.

http://w-spodnicy.ofeminin.pl/Tekst/Zdrowie/531235,1,Masaz-szwedzki--badania-masaz-szwedzki.html

Kończę na tym powyższy artykuł i zachęcam wszystkich do sprawdzenia na sobie aspektów prozdrowotnych masażu.

3 komentarze:

  1. Bardzo fajny wpis :) Chyba poczytam trochę więcej o masażu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja chętnie bym się wybrała na masaż, ale ciągle brakuje mi czasu :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli bywasz w Warszawie to z całego serca polecam osobę po prawej stronie, co masz baner - Monika Turemka :)

      Usuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.