środa, 29 sierpnia 2012

Domowe przyprawy/zioła pro-zdrowotne

Poniżej przedstawiam spis przypraw/ziół, z którymi większość się zetknęła. Posiadają one dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Kurkuma, czyli szafran indyjski - działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe. Prawdopodobnie opóźnia też rozwój demencji.



Chili 
-  ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwnowotworowe, odchudzające.




Pieprz czarny
 - pobudza wydzielanie soków trawiennych i zwiększa ukrwienie tkanek. Zbyt duża ilość tej przyprawy może działać drażniąco na przewód pokarmowy.


Cynamon - obniża poziom cukru we krwi osób z cukrzycą typu 2. Charakteryzuje się także właściwościami obniżania poziomu cholesterolu i trójglicerydów

Imbir świetny środek na  dolegliwości żołądkowe, bez względu na to, czy ich przyczyną jest ciąża, choroba lokomocyjna czy chemioterapia. Opóźnia też procesy starzenia. 

Czosnek - hamuje wzrost bakterii, grzybów i pasożytów. Zażywanie czosnku pomoże obniżyć ciśnienie krwi i zapobiec udarom.Sięganie po niego obniża też ryzyko rozwoju raka.



Rozmaryn - neutralizuje aminy heterocykliczne powstające przy obróbce termicznej mięsa.  Aminy te  posiadają właściwości mutagenne, w związku z czym sprzyjają rozwojowi nowotworów.



Bazylia - świetnie łagodzi stres. Ma działanie łagodzące niestrawności i bóle głowy.

Kminek -  działanie rozkurczowe na przewód pokarmowy, wzmaga apetyt. Zapobiega wzdęciom i dolegliwościom trawiennym.



Majeranek - pobudza wydzielanie enzymów trawiennych i zapobiega nadmiernej fermentacji w jelitach. Dodatkowo ma działanie lekko przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie.



Oregano - pobudza wydzielanie soku żołądkowego i żółci, ułatwia tym samym trawienie.

Tymianek - działanie bakteriobójcze, przeciwzapalne, trawienne, wykrztuśne (wykorzystuje się go przy produkcji syropów na kaszel). Uwaga - nadmiar tymianku może mieć działanie trujące!

6 komentarzy:

  1. Uwielbiam większość z nich, zwłaszcza cynamon, imbir, kocham chili, a do warzyw dodaję przeważnie bazylię i tymianek. Lubię też czosnek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam bardzo podobnie jak Ty :) U mnie podstawa to doprawienie dań: pieprzem, chili, czosnkiem, curry i bazylią :)

      Usuń
  2. u mnie pieprz, chili, obowiązkowo czosnek, tymianek i kurkuma :) cynamonu nienawidzę, kminku również :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehe no kminek taki dziwny jakby smrodkowaty jest :D :D

      Usuń
  3. Idealny artykuł o naturalnej mocy pożywienia:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatny post:)
    Praktycznie stosuję wszystkie wymienione zioła/przyprawy (może poza szafranem) ale o większości ich działań nie wiedziałam; lubię je i już:)

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.