Alkohol i jego wpływ na organizm sportowca

 alkohol

Wiadomo nie od dziś, że alkohol i sport nie współgrają ze sobą. Szczególnie jeśli chodzi o takie dyscypliny jak kulturystyka, podnoszenie ciężarów czy trójbój siłowy. Przedstawię wpływ jego na funkcjonowanie całego organizmu człowieka.

Alkohol i jego wpływ na organizm człowieka.

Alkohol negatywnie wpływa na:

  • układ pokarmowy, upośledza przyswajanie składników odżywczych oraz uszkadza funkcjonowanie głównych narządów danego układu;
  • system nerwowy, może np upośledzać siłę mięśniową;
  • układ krwionośny, spowodować może nadciśnienie, powiększenie mięśnia sercowego, udar mózgu, zmiany w komórkach krwi;
  • wpływa negatywnie na potencje, może zaburzać miesiączkę;
  • zbyt duża ilość wypitego alkoholu odwadnia;
  • alkohol w pewnym stopniu degraduje komórki mięśniowe – z każdą libacją tracimy z naszego organizmu niezbędne substancje odżywcze, wodę, glikogen, co wpływa na zmniejszenie masy mięśniowej;
  • wpływa na regenerację organizmu, spłyca sen, zaburza istotną fazę REM i tym samym pozbawia nas pełnego wypoczynku.
 
Ćwiczenie i picie ciężko, wiec ze sobą pogodzić. Niedopuszczalne jest szczególnie picie podczas kuracji sterydowych, czy cykli kreatynowych. Niewskazane jest picie przed i po treningu. Możemy jedynie z umiarem wypić alkohol w dni nietreningowe.

Jak zminimalizować skutki picia alkoholu?

Jeśli już musimy wypić alkohol, pamiętajmy przed libacją o prawidłowym najedzeniu się. Warto spożyć pokarmy bogate w węglowodany złożone, pełnowartościowe białko i zdrowe tłuszcze. Dodatkowo można zażyć tabletkę z witaminami i minerałami. Podczas samego picia alkoholu warto wspomóc się wodą mineralną niegazowaną z dużą ilością magnezu, ponieważ alkohol szczególnie wypłukuję ten pierwiastek odpowiedzialny m.in. za nasz stan psychiczny. Właśnie niedobór magnezu i odwodnienie wpływają w głównej mierze na objawy naszego kaca. Najwięcej tracimy witamin i pierwiastków rozpuszczalnych w wodzie. Jako najbardziej narażone na straty należy wymienić : witaminy z grupy B, kwas foliowy, witamina C, wapń i wspomniany magnez. Jeśli pijemy wódkę, to popijajmy ją dużą ilością soków owocowych. Dobrym pomysłem jest, o ile mamy możliwość, to wypicie shake proteinowego w środku imprezy – zabezpieczy to m.in przed spadkami masy mięśniowej. Na ból głowy, który jest prawie nieodzowny na następny dzień polecam przed pójściem spać Alka Prim,. Dodatkowo według niektórych lekarzy niweluje aldehyd octowy.
 
Po przebudzeniu warto zażyć węglowodany proste plus witaminy i minerały. Dopiero później zjeść w miarę nie duże, lekkostrawne śniadanie, bogate w białko. Oczywistą sprawą jest też powolne nawodnianie organizmu. Po śniadaniu dobrym wyborem będzie kąpiel. Produkty rozpadu alkoholu blokuja pory na skórze, tak, wiec kąpielą odblokujemy je i powinniśmy poczućsię lepiej. Kąpiel też uspokaja, a wiadomo na kacu jesteśmy rozdrażnieni.

Jeśli chodzi o leczenie kaca tzw. “klinem” naukowcy twierdzą że pomaga on jedynie osobom uzależnionym od alkoholu lub spożywającym go przez długi czas pod rząd.

Ps. chciałem uzupełnić dodatkowo dany artykuł ciekawą planszą przedstawiającą kaloryczność alkoholu. Wiadomo, że napoje wyskokowe w większych ilościach są szkodliwe dla zdrowia. Jednak są one także bardzo kaloryczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 komentarze “Alkohol i jego wpływ na organizm sportowca”