sobota, 11 czerwca 2016

Czemu po rzuceniu palenia tyjemy?

Czemu po rzuceniu palenia tyjemy?

Palenie tytoniu ma wszechstronny wpływ na organizm ludzki. Niestety większość jego efektów to te negatywne dla zdrowia. Wiele osób latami trwa w nałogu. Niektórym udaje się go pokonać. Jednakże rzucenie palenia wiąże się z długą walką z psychicznymi słabościami jak również fizycznym tyciem.


Swoją drogą dla części osób sama myśl o tyciu skutecznie zniechęca do walki z nałogiem. Niektórzy po prostu stawiają na pierwszym miejscu szczupły wygląd.

Czemu po rzuceniu palenia tyjemy?

  • smak i węch stają się wrażliwsze - zaczynamy doceniać walory potraw oraz często kosztować je w nadmiarze;
  • nikotyna sprzyja wydzielaniu adrenaliny, która między innymi sygnalizuje mózgowi iż jest nasycony;
  • palenie papierosów powoduje, iż organizm codziennie musi przeznaczyć pewną pulę kalorii na odtrucie. Gdy toksyczny środek znika, dana pula kalorii nie idzie już na odtrucie, a może zostać zmagazynowana pod postacią tłuszczu;
  • długi czas utrzymuje się nawyk chęci sięgnięcia po coś, tak aby uspokoić ręce. Bardzo często są to słodycze, paluszki i inne przekąski;
  • palenie daje nałogową satysfakcję. Dlatego w jego miejsce może pojawić się substytut - jedzenie, które stanie się skutecznym zamiennikiem wcześniejszego uzależnienia.


Jak ograniczyć / zapobiec tyciu po rzuceniu palenia?

  • starać się nieznacznie ograniczyć spożycie jedzenia o ok 250 kcal. Żywienie powinno być odpowiednio skomponowane - tak aby pomagało w odtruciu organizmu, poprawie samopoczucia oraz było odpowiednio sycące;
  • być aktywnym fizycznie. Polecam aktywność fizyczną szczególnie w momentach ochoty na papierosa (np. marszobieg, siłownia);
  • nosić przy sobie warzywne przekąski;
  • otaczać się osobami, które wesprą nas w walce z nałogiem. Nie ma co ukrywać, ale najlepiej jak będą również aktywne fizycznie i odżywiające się zdrowo.


A Wy ile przytyliście po rzuceniu palenia?

Może mieliście jakieś swoje metody na chęć zapalenia?