niedziela, 20 listopada 2016

Dysbioza jelitowa - czym jest oraz jakie ma konsekwencje dla zdrowia?

dysbioza jelitowa

Ludzkie jelita to olbrzymi obszar sięgający 300 metrów kwadratowych. Jak łatwo się domyśleć jest to na tyle znaczący obszar organizmu, iż musi pełnić szereg określonych funkcji. W związku z tym nawet delikatne zaburzenie wspomnianego rejonu ma konsekwencje dla całego ustroju. 

W obecnych czasach każdy z nas zetknął się z czynnikami, które mogą zaburzać równowagę jelitową organizmu i tym samym powodować dysbiozę. Dlatego warto jest przedstawić ogólną charakterystykę coraz bardziej popularnej deregulacji układu pokarmowego.

Kiedy może dojść do dysbiozy jelitowej?


Otóż każda kuracja antybiotykowa, czy nawet przyjmowanie popularnego leku przeciwbólowego niszczy prawidłową florę jelit. Również nie są obojętne dla naszych jelit wszelkie toksyczne substancje chemiczne zawarte w żywności oraz stres i cukier.

Wszystko to prowadzi do zaburzeń równowagi wewnętrznego mikro-ekosystemu i powstania dysbiozy. 

Subiektywne objawy dysbiozy jelitowej.


Objawy dysbiozy bywają dość zróżnicowane począwszy od: biegunek, zaparć, bólów brzucha, wyprysków skórnych, zgagach. Kończąc na: postępującym osłabieniu, bólach migrenowych, bólach reumatoidalnych, bólach kręgosłupa, zaburzeniach miesiączkowania, niedokrwistości i skłonności do nowotworów.

Mierzalne badania dysbiozy jelitowej.


Osoby, które potrzebują typowego badania laboratoryjnego powinny zainteresować się z ofertą Centrum Medycznego VitaImmun. Swoją Panie z danego centrum to chyba najlepsze ekspertki od jelit w Polsce. Zerknijcie na ten link: http://www.vitaimmun.pl/oferta-badan/mikroflorascan/


Konsekwencje dysbiozy jelitowej?


Jak wspomniałem wcześniej - konsekwencje zdrowotne dysbiozy mogą być ogólnoustrojowe i tym samym rzutować na szereg funkcji organizmu. Bardzo często konsekwencją jest powstanie zespołu nieszczelnego jelita (zespołu cieknącego jelita, zespołu dziurawego jelita). 
W skrócie wygląda to tak:
Dysbioza -> nieszczelne jelito -> nietolerancja pokarmów -> nieprawidłowości immunologiczne -> choroba immunologiczna

Całość najlepiej zobrazuje poniższy obrazek:
dysbioza i konsekwencje zdrowotne

Jak leczyć dysbiozę jelitową?


Po pierwsze należy przywrócić prawidłowa florę jelit. W praktyce należy wyleczyć stany zapalne jelita, wyregulować perystaltykę oraz trawienie. Sprawdzą się tutaj odpowiednie leki roślinne, które działają przeciwzapalnie i przeciwgrzybiczo.

Oczywiście podstawą jest zmiana sposobu odżywiania. Przytoczę tutaj zalecenia Iwony Wierzbickiej na ten temat (źródło: http://www.ajwendieta.pl/cms/wp-content/uploads/zadbaj-o-jelita-iwona-wierzbicka-mst.pdf):
  • Można zastosować dietę rozdzielną - nie łączyć w jednym posiłku nie łączyć źródeł węglowodanowych z białkowymi,
  • Ograniczyć lub totalnie wyeliminować FODMAP (łatwo fermentujące wielocukry, dwucukry, cukry proste i alkohole wielowodorotlenowe). Tym samym unikać owoców, miodu, soków, produktów słodzonych sacharozą, słodzikami, syropów fruktozowo-glukozowych. Dodatkowo unikać produktów mlecznych. Również duże ilości FODMAP zawierają: cebula, cykoria, szparagi, por, topinampur, batat.
  • Ograniczyć produkty zawierające nadmiar błonnika - zrezygnować z produktów peł-noziarnistych na rzecz innych źródeł węglowodanów, np.: batatów, ziemniaków, kasztanów, owoców (jeśli są tolerowane), maranty, mąki bananowej.
  • Spożywać produkty jak najmniej przetworzone oraz mało obrobione termicznie, np. jaja na miękko, mięso krwiste lub na parze.
  • Włączyć do żywienia galaretowate buliony gotujące się na grubych kościach szpikowych oraz skórkach, chrząstkach czy nogach. Buliony takie posiadają dużo kolagenu oraz aminokwasy, glicynę i prolinę, które są niezbędne dla regeneracji nabłonka jelitowego.
  • Jeśli po bulionach zauważymy wzdęcia, co może być wywołane zawartością polisacharydów, to należy z nich na jakiś czas zrezygnować.
  • Jeśli wszelkie surowe warzywa są źle tolerowane - to możemy je gotować oraz miksować na zupy krem. W niektórych sytuacjach warzywa mogę nie być tolerowane w ogóle ze względu na zawartość FODMAP, w takim wypadkunależy włączyć do diety wątróbkę dwa razy w tygodniu.
  • Warto wykorzystać w diecie kiszonki - zawierają korzystne bakterie kwasu mlekowego.

    zdrowe tłuszcze
  • Zwiększyć spożywanie tłuszczu zwierzęcego oraz oliwy z oliwek. Ułatwiają one przesuwanie się mas kałowych.
  • Zadbać o korzystne bakterie jelitowe. Dlatego należy stosować naturalne prebiotyki: cebulę, cykorię, por, nieoczyszczone, kasze (np. grykę, komosę ryżową, trochę ryżu brązowego), warzywa, owoce.
  • Dieta nie powinna być też uboga w oporną skrobię oraz krótko-łańcuchowe kwasy tłuszczowe, które są pożywką dla komórek nabłonka jelitowego. Dlatego warto stosować pełne ziarna, chleb żytni, gryczany na zakwasie, rośliny strączkowe.
  • Zwiększyć czas na trawienie np. zwiększając odstępy pomiędzy spożywaniem posiłków a aktywnością fizyczną.
  • Sprawdzić, czy to nie posiadamy nietolerancji histaminy, jeśli tak to wzdęcia będą się nasilały po produktach kiszonych, fermentowanych oraz dojrzewających.
  • Wypijać wodę z octem jabłkowym (łyżka octu na pół szklanki) lub wodę z cytryną przed posiłkami z białkiem.

    suplementacja przy dysbiozie

Kolejnym etapem walki z dysbiozą jelitową może być zastosowanie suplementacji wspierającej:
  • Probiotyki – wymieniają florę bakteryjną. 
  • Enzymy trawienne - po zażyciu pokarm staje się bardziej lekkostrawny. 
  • L-Glutamina – aminokwas niezbędny dla naprawy ścianek jelita. 
  • Korzeń lukrecji (DGL) – roślina adaptogenna, która poprawia produkcję kwasu w żołądku oraz wspomaga zachowanie prawidłowej wyściółki śluzowej żołądka oraz dwunastnicy.
  • Kwercetyna – uszczelnia jelito, ponieważ wspomaga tworzenie ciasnych białek przyłączeniowych. Stabilizuje komórki tuczne oraz zmniejsza uwalnianie histaminy powszechnej w nietolerancji pokarmów.

Podsumowanie.


Nasze ciało składa się z wielu elementów, które były do pewnego czasu bagatelizowane. Podobnie było z jelitami, które stosunkowo niedawno zostały szczegółowo wzięte pod lupę. Efektem tego było m.in. uznanie ich za nasz drugi mózg. Bez dwóch zdań świadczyć to może o ich bardzo dużym znaczeniu dla całego organizmu.

Źródła:
http://www.ajwendieta.pl/cms/wp-content/uploads/zadbaj-o-jelita-iwona-wierzbicka-mst.pdf
http://draxe.com/4-steps-to-heal-leaky-gut-and-autoimmune-disease/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zesp%C3%B3%C5%82_nieszczelnego_jelita
http://lepszezdrowie.info/dysbioza.htm
http://stop-pl.mednews.in.ua/choroby-przewodu-pokarmowego/14726-jelitowe-dysbioza-objawy-i-leczenie